ASTY Project – Ο Ηλίας Σελέκος σε πρόγραμμα ανάπτυξης ελληνικού ηλεκτρικού οχήματος

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για το “ Σήμερα” από το να παρουσιάζει πρωτοποριακές ελληνικές δουλειές. Πόσο μάλλον όταν συμμετέχει και ένας δικός μας άνθρωπος. Σήμερα λοιπόν θα αναφερθούμε στο ASTY Project. Είναι ένα φιλόδοξο εγχώριας σχεδίασης -ελπίζουμε και παραγωγής- ηλεκτρικό όχημα πόλης, στην ομάδα ανάπτυξης του οποίου συμμετέχει ο συμπολίτης μας σχεδιαστής Ηλίας .

Την παρουσίαση του ASTY Project έκανε το Startupper.gr, με την ευκαιρία της MITEF Greece Startup Competition 2019, που βρίσκεται σε εξέλιξη και όπου συμμετέχει η ομάδα του ηλεκτρικού οχήματος.

Οπτικοποιημένη παλιότερη πρόταση του Ηλία Σελέκου για στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων του Δήμου. Επίσης για σημείο φόρτισης στην Πλατεία Δημαρχείου. 

ASTY Project

Ιδέα / επιχειρηματική πρόταση / λύση

Τα μέλη της ομάδας εργάζονται από παλιά σε διάφορες προτάσεις ηλεκτροκίνησης και αυτοκίνησης. Το συγκεκριμένο μοντέλο το οποίο αποτελεί ηλεκτρικό όχημα κατηγορίας L7e (Heavy Quadricycle, με βάση το πλαίσιο της ΕΕ) αναπτύχθηκε το 2014 σε σχέδιο του Ηλία Σελέκου (αριστερά στην πρώτη φωτογραφία). Είναι σχεδιαστής αυτοκινήτων με μακρά εμπειρία στον χώρο.

Η κατηγορία L7e (όπως και η μικρότερη L6e στην οποία επίσης έχει αναπτυχθεί έκδοση) χαρακτηρίζεται ως ηλεκτρικό όχημα πόλης (άρα έχει μικρότερες απαιτήσεις όσο αφορά ασφάλεια κ.α). Επίσης το συγκεκριμένο μοντέλο μπορεί να κατασκευαστεί από μικρής σειράς παραγωγή πάλι κατά την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. (Small Series Type Approval, παρεμπιπτόντως η Ελληνική νομοθεσία δεν έχει εναρμονισθεί κάτι που επιβραδύνει την προώθηση Ελληνικής παραγωγής).

Και οι δυο αυτοί παράμετροι μειώνουν το κόστος και τις απαιτήσεις παραγωγής. Εκτός του σχεδίου κατασκευάστηκε και ένα αρχικό πρωτότυπο σε πραγματικές διαστάσεις. Σκοπός να εξεταστούν ορισμένες βασικές σχεδιαστικές παράμετροι όσο αφορά κόστος, οδηγική συμπεριφορά και χώρους. Δεν είναι αναγκαίο να αναφερθούμε στην αναγκαιότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στην Ελλάδα.

Αυτό μετά από πολλά χρόνια καθυστερήσεων. Διότι ανάλογες κυβερνητικές μελέτες έχουν ξεκινήσει από το 2010, και ενώ υστερεί σε πωλήσεις και δεσμεύσεις σε σχέση με την ΕΕ.

Έκρηξη πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, που πρόσφατα υποβλήθηκε στην ΕΕ, προβλέπεται ότι μέχρι το 2030 θα πρέπει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποτελούν το 10% του στόλου στην Ελλάδα δηλ. περίπου 500.000 οχήματα. Συνεπώς η αύξηση των πωλήσεών τους από τα σημερινά μηδαμινά επίπεδα υπολογίζεται να είναι ραγδαία. Ειδικά και εφόσον μετά το 2025 προβλέπεται να εξισωθούν στο κόστος αγοράς με αυτά των συμβατικών καυσίμων/μηχανών εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ). Και χωρίς να συνυπολογισθεί το πολύ χαμηλότερο κόστος κίνησης.

Το μόνο ερώτημα συνεπώς δεν είναι αν θα πουλιούνται ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αν θα συνεχίσουν να εισάγονται. Δηλαδή καμιά εσωτερική παραγωγή ή καν δυνατότητα μετατροπής των ΜΕΚ σε ηλεκτρικά στην Ελλάδα. Ενώ το ρυθμό εισαγωγής θα επηρεάσει η συνεχιζόμενη αργοπορία εγκατάστασης σημείων φόρτισης και τα κίνητρα. Δηλαδή εκπτώσεις, όπως πχ με την απόσυρση παλιά, και προνόμια χρήσης. Το μοντέλο μπορεί να παρέχει πάρα πολλές δυνατότητες προσωποποίησης (customization), με βάση τις επιλογές του χρήστη τόσο όσο αφορά εμφάνιση αλλά και αξεσουάρ. Επίσης παρέχει καλύτερη οδηγική συμπεριφορά στις συνθήκες της Ελλάδας, σε σχέση με τα οχήματα της κατηγορίας του και οικονομία στην κατανάλωση ενέργειας.

Προβλήματα που επιλύει / έμπνευση για ιδέα

Το πρόβλημα αναφέρεται στην ανάγκη ηλεκτροκίνησης. Το μοντέλο είναι ιδανικό για κίνηση στην πόλη, ως δεύτερο αυτοκίνητο ή e-mobility/car sharing (διαμοιρασμένη χρήση). Επίσης στις τουριστικές περιοχές, ειδικά στα νησιά, όπου παρέχει δυνατότητες ακόμα και εκτός δρόμου, λόγω τετρακίνησης. Επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί από δημόσιες υπηρεσίες. Δηλαδή καθαριότητα, συντήρηση υποδομών, υπηρεσίες κοινής ωφελείας, δημοτική αστυνομία κλπ. Επίσης από επαγγελματίες (τεχνίτες, μεταφορείς κλπ) και μεταφορικές εταιρίες.

Τοπική παραγωγή

Η προσπάθεια συντείνει και στην τοπική παραγωγή στην Ελλάδα κάτι για το οποίο τα μέλη της ομάδας είναι πολύ ευαισθητοποιημένα. Η παραγωγή θα δώσει διέξοδο στους νέους και του πτυχιούχους για απασχόληση στην Ελλάδα. Θα ανασχέσει το braindrain, στο βαθμό που μπορεί να συνεισφέρει η προσπάθειά μας. Αυτό σε συνδυασμό με τις συνέργειες σε επίπεδο προμηθευτών. Αλλά και γενικότερους πολλαπλασιαστές απασχόλησης και συσσώρευσης κεφαλαίου για την κοινωνία. Περίπου το 70% της προστιθέμενης αξίας θα είναι αρχικά εγχώριο με προοπτική αύξησης σταδιακά.

Η ομάδα είναι σε θέση να συντείνει στην κατεύθυνση αυτή. Αποτελείται από ανθρώπους με εμπειρία στην Ελληνική βιομηχανία και πάθος με το αντικείμενο και την ιδέα της παραγωγής. Μέλη της ομάδας είναι εξάλλου ιδρυτικά μέλη του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, ΕΛ.ΗΝ.Ι.Ο. Ακόμα συνεργάζονται με ερευνητικά ινστιτούτα, όπως το ΙΜΕΤ.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται τώρα – milestones

Έχει κατασκευαστεί ένα αρχικό πρωτότυπο (ουσιαστικά η βάση με τους κινητήρες και κάποια εξαρτήματα). Σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ολοκληρωμένο πρωτότυπο, που θα είναι δηλαδή κοντά στο όχημα παραγωγής με όλο το αμάξωμα. Έτσι θα υπολογιστεί το κόστος και η απόδοση και να γίνει η αίτηση τύπου.

Η παραγωγή, έλεγχος του πρωτοτύπου και αδειοδότηση θα διαρκέσει περί τον ένα χρόνο. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα συνεργαστεί ο κρατικός μηχανισμός, αν και εξετάζονται και εναλλακτικές. Η ομάδα μπορεί να προβεί στην εγκατάσταση της γραμμής συναρμολόγησης σε ίδιες εγκαταστάσεις ή τρίτων. Ώστε να ξεκινήσει σταδιακά την παραγωγή οπότε μπορεί να αρχίσει παραδόσεις σε δυόμιση χρόνια από σήμερα. Το επίπεδο παραγωγής εξαρτάται από την συμμετοχή των επενδυτών βέβαια.

Γιατί συμμετέχουν στο διαγωνισμό και τι περιμένουν από αυτόν; 

Βρίσκονται στην φάση αναζήτησης κεφαλαίων. Οπότε ελπίζουν ότι μέσα από τον διαγωνισμό θα υπάρξει έκθεση στα ΜΜΕ και στην επενδυτική κοινότητα στην Ελλάδα, αλλά και περισσότερο στο εξωτερικό. Η εταιρία αποσκοπεί σε στρατηγικούς επενδυτές. Τέτοιους που να συνδυάζουν τόσο την κεφαλαιακή υποδομή, αλλά και τις ικανότητες και το όραμα. Δηλαδή αναζητά επενδυτές με χαρακτήρα πρωτοπόρου και ηγέτη στο γενικότερο κοινωνικοοικονομικό χώρο.

Η ομάδα του προγράμματος θεωρεί ότι μέσα από τον διαγωνισμό θα εκπαιδευτούν επίσης στην παρουσίαση της πρότασής τους. Κυρίως όσον αφορά πρακτικές στο εξωτερικό, νομικά, φορολογικά και θέματα στελέχωσης. Καθώς και εναλλακτικές μεθόδους χρηματοδότησης όπως το crowdfunding. Ειδικά επειδή και τα αναζητούμενα κεφάλαια δεν είναι μεγάλα.