Αγώνας δρόμου για τα ασανσέρ – “Πονοκέφαλος” για ιδιοκτήτες και διαχειριστές – Τι ζητούν για να αρθεί το αδιέξοδο

Παράταση στην υποχρέωση καταχώρησης των ανελκυστήρων εξετάζεται από το υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Ανάπτυξης με το σενάριο να προβλέπει νέα προθεσμία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Η τρέχουσα παράταση λήγει στις 30 Ιουνίου, ωστόσο η πραγματικότητα στην αγορά δείχνει πως οι πολυκατοικίες δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να προχωρήσουν σε επιθεωρήσεις και αναβαθμίσεις, ενλω ούτε και οι αρμόδιοι φορείς μπορούν να ανταποκριθούν στον όγκο των απαιτούμενων εργασιών.
Η ΠΟΜΙΔΑ με επιστολή στα συναρμόδια υπουργεία επισημαίνει ότι το πρόβλημα είναι βαθύτερο: μέχρι σήμερα δεν υπάρχει λειτουργικό και ενιαίο σύστημα απογραφής, με αποτέλεσμα το κράτος να αγνοεί πόσοι ανελκυστήρες υπάρχουν, σε τι κατάσταση βρίσκονται και ποιοι λειτουργούν χωρίς έλεγχο. Το βασικό αίτημα είναι η άμεση ενεργοποίηση του «Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων», ώστε να δηλωθούν – με απλοποιημένη διαδικασία – όλοι οι ανελκυστήρες της χώρας, δημόσιοι και ιδιωτικοί, πιστοποιημένοι και μη.
Η μετάθεση της προθεσμίας έως το τέλος του έτους συνδέεται με αυτό ακριβώς το βήμα: να αποκτήσει το κράτος πλήρη εικόνα της κατάστασης και να προχωρήσει, στη συνέχεια, στην έκδοση νέας, αναθεωρημένης ΚΥΑ, με κλιμακωτές προθεσμίες συμμόρφωσης ανάλογα με την ηλικία του ανελκυστήρα ή άλλα τεχνικά κριτήρια. Μόνο έτσι, όπως υποστηρίζει και η Ομοσπονδία, μπορεί να υπάρξει ρεαλιστικό πλαίσιο συμμόρφωσης χωρίς να τιμωρηθούν οι συνεπείς.
Το αίτημα περιλαμβάνει, επίσης, την κατάρτιση ειδικού προγράμματος επιδότησης για την επιθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό παλαιών ανελκυστήρων, καθώς το κόστος για τις περισσότερες πολυκατοικίες είναι απαγορευτικό. Χωρίς δημόσια στήριξη, τονίζεται, η υποχρέωση καταγραφής και εκσυγχρονισμού θα παραμείνει στα χαρτιά – και η ευθύνη στην πλάτη των λίγων.
Τα πρόστιμα
Η χορήγηση της νέας προθεσμίας είναι σημαντική, καθώς η μη συμμόρφωση με τις προδιαγραφές λειτουργίας και ασφάλειας των ανελκυστήρων επιφέρει υψηλά πρόστιμα.
Ενδεικτικά, επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ σε κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν μεριμνά για την έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού του ανελκυστήρα.
Επιπλέον, ανάλογα με τον τύπο της παράβασης και τις συνέπειες που μπορεί να έχει για την υγεία και την ασφάλεια των χρηστών και εργαζομένων, τα επιβαλλόμενα πρόστιμα μπορούν να αυξάνονται, κλιμακώνοντας τη σοβαρότητα των ποινών.
Πρόστιμο από 15.000 ευρώ μέχρι 60.000 ευρώ στην περίπτωση που έχει εκδοθεί απόφαση διακοπής λειτουργίας, έχει σφραγισθεί η εγκατάσταση του ανελκυστήρα και αυτός τίθεται σε λειτουργία ύστερα από παραβίαση των σφραγίδων και έχει συμβεί ατύχημα.
Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και στην περίπτωση ατυχήματος κατά την διάρκεια αυθαίρετης λειτουργίας ανελκυστήρα (χωρίς μέριμνα για καταχώρηση , μη ανανέωσης καταχώρησης κ.ά.).
Πρόστιμο από 1.500 ευρώ μέχρι 15.000 ευρώ στον συντηρητή ανελκυστήρα που παραλείπει την εκτέλεση των καθηκόντων του ή για παραλείψεις στη συγκρότηση κινητών συνεργείων συντήρησης ανελκυστήρων.
Πρόστιμο από 6.000 ευρώ μέχρι 9.000 ευρώ σε όποιον προβαίνει σε παράνομη ηλεκτροδότηση ανελκυστήρα.
Αλλαγές στη νομοθεσία για τα ασανσέρ των πολυκατοικιών
Με νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ προβλέπεται ότι τώρα το 51% των συνιδιοκτητών πολυκατοικιών μπορεί να αποφασίζει την εγκατάσταση ανελκυστήρα και αναβατορίου στα κτίρια.
Συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει ότι σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια που δεν διαθέτουν ανελκυστήρα και κατά τον χρόνο ανέγερσης τους δεν ήταν υποχρεωτική η κατασκευή του επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος και των ειδικών όρων δόμησης της περιοχής, κατασκευή ανελκυστήρα ή άλλων μηχανικών μέσων κάλυψης υψομετρικών διαφορών και του χώρου πρόσβασης σ’ αυτά, με απαραίτητη προϋπόθεση τη σύνταξη ή ενημέρωση της Ταυτότητας Κτιρίου. Για διατηρητέα κτίρια και παραδοσιακούς οικισμούς απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.