“Δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια”: Άρθρο της Αντιδημάρχου Παιδείας και Πολιτισμού, Κατερίνας Βελέντζα, στο “Χαϊδάρι Σήμερα”

Άρθρο της Αντιδημάρχου Παιδείας και Πολιτισμού, Κατερίνας Βελέντζα, στο “Χαϊδάρι Σήμερα”
Το τελευταίο διάστημα, απολύτως δικαιολογημένα, απασχολεί τη σχολική κοινότητα και όχι μόνο, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα σχολεία, τόσο στο κομμάτι που αφορά τις κτηριακές υποδομές, όσο και σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καθημερινή λειτουργία τους.
Μια συζήτηση που η Δημοτική Αρχή θέλει και επιζητά, για αυτό εξάλλου και πήρε την πρωτοβουλία και έφερε το θέμα με την κατάσταση συνολικά στα σχολεία σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο, με την συμμετοχή εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών.
Γιατί η Δημοτική Αρχή της Λαϊκής Συσπείρωσης θεωρεί πως κανείς δεν μπορεί να συμβιβάζεται με τη σημερινή εικόνα των σχολείων, τόσο σε επίπεδο σχολικών εγκαταστάσεων, όσο και σε επίπεδο εκπαιδευτικής διαδικασίας. Γιατί δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια ούτε μπροστά σε σχολεία τα οποία έχουν χρόνια να συντηρηθούν, ούτε σε σχολεία τα οποία δυσκολεύονται να λειτουργήσουν λόγω να του οικονομικού στραγγαλισμού, ούτε σε σχολεία που έχουν κενά ή αδυνατούν να λειτουργήσουν ολοήμερα τμήματα λόγω έλλειψης δασκάλων.
Κρίσιμο στοιχείο για να διαμορφωθεί μία ολοκληρωμένη εικόνα για το τι πραγματικά φταίει και κυρίως για το τι πρέπει να γίνει, είναι να πάρουμε υπόψη μας κάποια βασικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τις κτηριακές υποδομές και την οικονομική κατάσταση που έχουν περιέλθει οι Δήμοι, αλλά και τις γενικότερες κατευθύνσεις που έχουν να κάνουν με την παιδεία.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι:
-Το Χαϊδάρι αριθμεί 44 σχολικές μονάδες, με την πιο καινούρια να έχει παραδοθεί το 1997, ενώ υπάρχουν κατασκευασμένα κτήρια από το 1978.
-Η χρηματοδότηση που δίνεται από το κράτος και αφορά έργα συντήρησης των σχολείων ανέρχεται σε 126.000€, άρα σε 2.863€ ανά σχολείο.
-Η απογύμνωση των υπηρεσιών λόγω απαγόρευσης προσλήψεων που υπάρχει έχει οδηγήσει τα τμήματα αυτεπιστασίας του Δήμου, τα οποία θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε εκτεταμένες εργασίες συντήρησης σε μαρασμό, ενώ η Τεχνική Υπηρεσία, που θα μπορούσε να κάνει τακτικούς ελέγχους των κτηριακών υποδομών, έχει στο δυναμικό της έναν πολιτικό μηχανικό και έναν αρχιτέκτονα.
-Την ίδια στιγμή η μεγάλη υποστελέχωση του Τμήματος Παιδείας και της Οικονομικής Υπηρεσίας δημιουργούν μεγάλα εμπόδια στην έγκαιρη αντιμετώπιση του τεράστιου προβλήματος που έχει δημιουργηθεί η απόφαση της κυβέρνησης για το κλείσιμο των Σχολικών Επιτροπών.
Σχετικά με την χρηματοδότηση που αφορά τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, είναι ενδεικτικό πως –σύμφωνα με τα στοιχεία του υπό κατάρτιση προϋπολογισμού- το ποσό που απαιτείται για να καλύψει τις βασικές ανάγκες τους ανέρχεται σε 650.000,00€, ενώ το κράτος δίνει μόλις 400.00,00€ από τις τακτικές επιχορηγήσεις (ΚΑΠ). Αντίστοιχα, για τις καθαρίστριες των σχολείων απαιτούνται 600.000 ευρώ, ενώ το κράτος δίνει 400.000. Άρα υπάρχει ένα έλλειμα το οποίο καλείται να καλύψει ο Δήμος, από τον ήδη πετσοκομμένο προϋπολογισμό του.
Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό, ότι διαχρονικά οι επιλογές των κυβερνήσεων, έχουν διαμορφώσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας, με βάση την κατεύθυνση «εξορθολογισμού του κόστους» και την πολιτική του «αυτόνομου σχολείου», το οποίο διαρκώς μας φέρνει αντιμέτωπους με δύσκολες καταστάσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα λοιπόν είναι οι πρόσφατες εξελίξεις με το 10ο Δημοτικό, όπου αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε σε κλείσιμο του σχολείου για 3 ημέρες προκειμένου να γίνει ανακατασκευή στις οροφές έξι αιθουσών. Αυτή η ανάγκη προέκυψε γιατί όταν εντοπίστηκε μία πολύ μικρής έκτασης βλάβη στο επίχρισμα της οροφής μίας αίθουσας (σοβά), αντί να προχωρήσουμε σε μία τοπική επισκευή (μπάλωμα), όπως γινόταν μέχρι τώρα, κάναμε εκτενή έλεγχο σε όλες τις αίθουσες και αποφασίσαμε με έκτακτες διαδικασίες να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση.
Επιπλέον θα πρέπει να πάρουμε υπόψη μας ότι για να φτάσουν οι σοβάδες να έχουν την εικόνα που αντιμετωπίσαμε, δεν αρκεί ένας χρόνος απραγίας, όπως κάποιοι έσπευσαν να πουν, αλλά αντιθέτως καταδεικνύεται ότι υπάρχει διαχρονική εγκατάλειψη των σχολικών κτηρίων, η οποία προφανώς και προκύπτει από την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση των υπηρεσιών.
Και μόνο ως κακόγουστη φάρσα μπορεί να θεωρηθεί το να βγαίνουν κάποιοι που διοίκησαν τον Δήμο -που τάσσονται απόλυτα με τα κόμματα η πολιτική των οποίων έφερε τα σχολεία σε αυτήν την κατάσταση- και να κουνούν το χέρι στην τωρινή Δημοτική Αρχή. Αυτοί οι “κάποιοι” που παραδίδοντας την διοίκηση του Δήμου, παρέδωσαν και χρέος πάνω από 300.000 ευρώ για τα σχολεία. Χρέος που παρουσιάστηκε αναλυτικά με στοιχεία στο Δημοτικό Συμβούλιο όπου συζητήθηκε η κατάσταση στα σχολεία.
Ως Δημοτική Αρχή θέσαμε ότι μετά τις κατεπείγουσες ενέργειες που απαιτούνται για την επιστροφή των παιδιών με ασφάλεια τις αίθουσες του 10ου Δημοτικού, από κοινού με τη Διεύθυνση του σχολείου και το Σύλλογο Γονέων θα διεκδικήσουμε την απαραίτητη χρηματοδότηση για πλήρη έλεγχο όλων των αιθουσών και για την ανακατασκευή όλων των υγρομονώσεων από την ΚΤΥΠ (πρώην Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων, ο οποίος κατασκεύασε και το κτήριο και φέρει ευθύνες για τις κακοτεχνίες που παρουσιάζονται).
Εννοείται πως αυτό δεν αρκεί, καθώς οι ανάγκες δεν εξαντλούνται στο συγκεκριμένο σχολείο, γι’ αυτό διεκδικούμε επιπλέον χρηματοδότηση και από το Υπουργείο Εσωτερικών και από το` Υπουργείο Παιδείας, η οποία θα πρέπει να καλύψει τόσο τις ανάγκες σε συντηρήσεις και παρεμβάσεις που απαιτούνται, αλλά και τις καθημερινές λειτουργικές δαπάνες.
Επιπλέον αξιοποιούμε κάθε μορφής χρηματοδοτικά προγράμματα, όπως το νέο πρόγραμμα «Αθηνά», που αφορά Ενεργειακή Αναβάθμιση σε κτήρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ συνεχίζουμε την προσπάθεια να ολοκληρωθούν παλαιότερα προγράμματα που βρήκαμε από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, όπως το «Ηλέκτρα», για την αποτελεσματικότητα του οποίου όμως προβληματιζόμαστε ιδιαίτερα, γιατί για παράδειγμα για το 1ο Γυμνάσιο και το 1ο Λύκειο προβλέπεται να γίνει «Ενεργειακή Αναβάθμιση» χωρίς να γίνει εκτεταμένη ανακαίνιση και παρεμβάσεις σε δομικά στοιχεία και υποδομές του κτηρίου. Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα πως όσοι Δήμοι έχουν ενταχθεί, δυσκολεύονται να το υλοποιήσουν.