Εντός των επομένων ημερών ξεκινά ο διπλός διαγωνισμός για τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Καθώς ο χρόνος κυλά αντίστροφα για να αποφασίσει η κυβέρνηση για τις φρεγάτες, αναζητείται μια λύση στο θέμα της συμπαραγωγής και της διάσωσης των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά σε πρώτη φάση και σε δεύτερη φάση της Ελευσίνας.

Σε άρθρο του Βαγγέλη Μανδραβέλη στο powergame.gr για τον διαγωνισμό του Σκαραμαγκά, αναφέρεται ότι αναμένεται η προκήρυξή του αν όχι στο τέλος της εβδομάδας, στις αρχές της επόμενης. Ο διαγωνισμός θα είναι διπλός, αφού τόσο ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ, όσο και η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) αναμένεται να ξεκινήσουν δύο διαφορετικές διαδικασίες. Η πρώτη αφορά στο ναυπηγείο που βρίσκεται εν λειτουργία από την ΕΝΑΕ και η δεύτερη που αφορά στο διπλανό ακίνητο που παλαιότερα άνηκε στην ΕΝΑΕ και τώρα ανήκει στην ΕΤΑΔ. Το ακίνητο αυτό μεταβιβάστηκε από την ΕΝΑΕ στο Ελληνικό Δημόσιο το 2018, σε συμφωνία με την Κομισιόν και στο πλαίσιο διευθέτησης παλαιών αθέμιτων κρατικών ενισχύσεων.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού καθυστέρησε καθώς, επισήμως έπρεπε να διευθετηθούν νομικά ζητήματα. Ανεπισήμως υπάρχει άγχος από τους πωλητές των δύο διακριτών περιουσιακών στοιχείων, καθώς τα επιδιωκόμενα τιμήματα είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Αν και ο πήχης έχει κατέβει από τα 130 εκατ. ευρώ που ζητήθηκαν αρχικά (75-80 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΝΑΕ και 55 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΤΑΔ) στα 80-85 εκατ. ευρώ (περίπου 50 εκατ. ευρώ για το τμήμα της ΕΝΑΕ και 30-35 εκατ. ευρώ της ΕΤΑΔ), εν τούτοις και το τίμημα αυτό βρίσκεται μακριά από τα επίπεδα της ζήτησης.

Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός απέφερε μόλις μία προσφορά, ύψους 15 εκατ. ευρώ. Το τίμημα αυτό θα μπορούσε να ανέλθει καθώς δεν περιέλαβε το δεύτερο ακίνητο της ΕΤΑΔ. Για το τελευταίο δεν υπήρξε καμία προσφορά καθώς το ελάχιστο τίμημα που ορίσθηκε στα 55 εκατ. ευρώ.

Θα ήταν επομένως πολύ δύσκολο τα 15 εκατ. ευρώ του προηγούμενου διαγωνισμού να ανέλθουν στο επίπεδο των 80 εκατ. Ευρώ. Ίσως τα 50 εκατ. ευρώ να αποτελούν ένα σημείο συνάντησης της προσφοράς και ζήτησης. Ο βασικός ενδιαφερόμενος για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά παραμένει ο εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος, παρόλο που διαρρέεται ότι υπάρχει και ένας δεύτερος ενδιαφερόμενος.

Στην περίπτωση που δεν υπάρξει λύση στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά μέσω του διπλού διαγωνισμού, η κυβέρνηση αναμένεται να αναζητήσει μια συνολική λύση για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, μέσω του αναδόχου του συμβολαίου των φρεγατών. Η πολιτική βούληση που υπάρχει στη κυβέρνηση, είναι να υπάρξει εγχώρια συμπαραγωγή και ναυπηγική βιομηχανία. Στην περίπτωση αυτή η κυβέρνηση θα ζητήσει από τον ανάδοχο του συμβολαίου ύψους 5-6 δισ. ευρώ να φέρει τη δική του λύση στο ζήτημα και στο πως θα αναζωογονήσει τα δύο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας.

Πάντως, όπως επισημαίνει το powergame.gr, όλοι οι ενδιαφερόμενοι για τις φρεγάτες έδειξαν ότι δεν ενδιαφέρονται και για τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, όπως επίσης και της Ελευσίνας. Τα ναυπηγεία θεωρούνται αφενός απαξιωμένα αφετέρου προβληματικά. Για παράδειγμα, η Δεξαμενή Νο 5 που βρίσκεται στο ακίνητο της ΕΤΑΔ, η μεγαλύτερη της Μεσογείου και η οποία αποτέλεσε το καμάρι της ΕΝΑΕ επί πολλές δεκαετίες. Η δεξαμενή θεωρείται μη επισκευάσιμη, αφού όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, απαιτεί επενδύσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ (σσ. εδώ φαίνεται το τρομερό μέγεθος της οικονομικής και παραγωγικής ζημιάς που συνέβη στην περιοχή μας, με την ευθύνη των ελληνικών κυβερνήσεων αλλά και της Κομισιόν, που άφησαν να οδηγηθεί στην απαξίωση ένας πλούτος εγκαταστάσεων και τεχνογνωσίας). Επίσης, στο ακίνητο της ΕΤΑΔ έχει δημιουργηθεί δομή φιλοξενίας μεταναστών που πρέπει να μετακινηθεί προτού μπει ο νέος επενδυτής, όταν και εφόσον υπάρξει (σσ έχει ξεκινήσει η αποχώρηση των προσφύγων).

Η υποβολή προσφορών για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αναμένεται να γίνει μέχρι το τέλος Ιουνίου. Μέχρι τότε θα έχει προχωρήσει και το πρότζεκτ των φρεγατών. Στο τέλος Μαΐου το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού θα έχει φέρει την πρώτη εισήγηση για τις φρεγάτες. Η αγορά αναμένει τη short list των ενδιαφερομένων και στα φαβορί συγκαταλέγονται οι αμερικανοί της Lockheed Martin, οι Γάλλοι της Groupe Naval και οι Ολλανδοί της Damen.

Αντίθετα λιγότερο πιθανοί υποψήφιοι είναι οι Ιταλοί της Fiscanteri και οι Άγγλοι της Babcock. Στους λιγότερο πιθανούς υποψήφιους συγκαταλέγονται και οι Ισπανοί της Navantia, αλλά κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει τι διαμείφθηκε αυτές τις ημέρες στην Αθήνα, με την επίσκεψη του Ισπανού Πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ.

Οι αποφάσεις επίσης δεν πρόκειται να ληφθούν πριν από τη συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους ομολόγους του στη σύνοδο του ΝΑΤΟ που έχει προγραμματιστεί για τις 14 Ιουνίου 2021 στις Βρυξέλλες. Εκεί θα συναντηθεί και με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν. Παρόλο που στη συνάντηση των δύο ηγετών δεν θα συζητηθούν διμερή θέματα, πολλοί θεωρούν απίθανο να μην συζητηθεί το θέμα των φρεγατών.

Οι τελικές πάντως αποφάσεις δεν πρόκειται να αργήσουν. Μέσα στο καλοκαίρι θα ξεκαθαρίσει αρκετά το σκηνικό, τόσο με τα Ναυπηγεία όσο και με το συμβόλαιο-μαμούθ των φρεγατών.