Σημαντική μείωση του ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές
Το μέτρο αυτό περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το νέο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια παρουσίασε η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ένας από τους κύριους στόχους είναι να μειωθεί ο αριθμός των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τροχαία κατά 50% έως το 2030. Τη δεκαετία 2010-2019 παρουσιάστηκε μείωση των θυμάτων κατά 43%, όμως είναι κάτι που οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση, λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων.
Σύμφωνα με τους ειδικούς του Υπουργείου Μταφορών, «όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 km/h, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%. Εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 km/h, η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού του πεζού εκτοξεύεται στο 80%».
Για αυτό το λόγο, στον αναθεωρημένο ΚΟΚ το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές θα κατέβει στα 30 km/h, από 50 km/h που είναι σήμερα. Ήταν κάτι που είχε προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων στην Πολιτεία, κατά την περίοδο του πρώτου lockdown.
Ο νέος ΚΟΚ φέρνει αλλαγές και σε άλλα σημεία όπως:
- Έμφαση στις παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας, μη χρήσης ζώνης και κράνους, οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ ή ουσιών, χρήσης κινητού τηλεφώνου, για τις οποίες προβλέπονται διαβαθμισμένα πρόστιμα και διοικητικές κυρώσεις
- Διαχωρισμός των παραβάσεων οδηγικής συμπεριφοράς – κατάστασης οχήματος: Δηλαδή για παράβαση οδηγικής συμπεριφοράς, δεν θα «τιμωρείται» το όχημα (π.χ. με αφαίρεση πινακίδων» αλλά ο οδηγός, με ανάλογες προσαρμογές ανά περίπτωση
- Διασφάλιση επιβολής και είσπραξης προστίμου, με ηλεκτρονικά μέσα
- Καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για παρακολούθηση online των παραβάσεων του KOK, από τα μητρώα της οποίας θα εξάγονται δεδομένα οδηγικής συμπεριφοράς και στατιστικών στοιχείων παραβατικότητας.
Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στα εξής 5 σημεία:
Ποιοτικά και αξιόπιστα δεδομένα
Όπως είπε ο Υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, θα ιδρυθεί Εθνικό Παρατηρητήριο για την Οδική Ασφάλεια, τη λειτουργία του οποίου θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μέσω προγραμματικής σύμβασης που θα υπογράψει με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Θα είναι υπεύθυνο για τη συλλογή, την τήρηση και την επεξεργασία εθνικής βάσης δεδομένων. Θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια.
Καλά μελετημένο στρατηγικό σχέδιο
Στην κορυφή του συστήματος θα είναι η Κυβερνητική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στο επόμενο επίπεδο η Μόνιμη Εκτελεστική Επιτροπή, ακολουθούν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και στο τέλος η κοινωνία των πολιτών.
Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, μετά τη δημόσια διαβούλευση για γίνει νόμος του κράτους. Στόχος η μείωση των νεκρών κατά 50% την επόμενη δεκαετία, όπως και για τους σοβαρά τραυματίες.
Καλλιέργεια της κυκλοφοριακής αγωγής
Από το Σεπτέμβριο του 2021 θα είναι υποχρεωτικό σε όλες τις σχολικές βαθμίδες το ειδικό μάθημα για την οδική ασφάλεια. Η ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα οδηγεί σε ηθική επιβράβευση των μαθητών με την απόκτηση άδειας οδήγησης ποδηλάτου. Όσοι συμπληρώνουν το 17ο έτος ηλικίας θα μπορούν να κάνουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα για δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου.
Θα γίνει συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές απαντήσεις.
Αλλάζουν και οι προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης (π.χ. ελάχιστη ηλικία και ελάχιστη διάρκεια κατοχής αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών, να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας και να μην έχουν υποπέσει σε συγκεκριμένες παραβάσεις του ΚΟΚ).
Αποτελεσματικό σύστημα επιβολής κανόνων οδικής κυκλοφορίας
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην αναθεώρηση του ΚΟΚ με βάση 5 βασικές αρχές:
Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας
Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος (τιμωρία σε οδηγό ή όχημα, δηλαδή αφαίρεση πινακίδων)
Την μείωση της μέσης ταχύτητας στις αστικές περιοχές (όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 στα 30 km/h)
Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου (η ευθύνη για παράβαση π.χ. με κάμερες θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος, θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής μέσω e-banking ή ΑΤΜ, ενώ οφειλή που έχει λήξει θα περνά στο taxis)
Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ (online ενημέρωση των οδηγών για τους βαθμούς ποινής που έχουν στο point system).
Βελτίωση οδικού δικτύου
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, το πρόγραμμα περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία, σε 2.500 χλμ και 80 οδικούς άξονες.
Επίσης, προβλέπεται δημιουργία Μητρώου Εποπτών ΚΤΕΟ, δηλαδή διαπιστευμένων ιδιωτών μηχανικών οι οποίοι θα επανελέγχουν στο σημείο όχημα που πέρασε με επιτυχία. Πιο αυστηρό πρόστιμο επίσης για όσους αμελούν να περνούν από τεχνικό έλεγχο το όχημά τους.