Ρόλο στην ανάπτυξη πλωτών αιολικών πάρκων στις ελληνικές θάλασσες, μερίδιο από την αγορά επισκευών πλοίων, αλλά και στο πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού διεκδικεί η νέα διοίκηση. Στόχος η έναρξη εργασιών τον επόμενο Ιούλιο.

Η νέα ενεργειακή πραγματικότητα, που διαμορφώνει η Ουκρανική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και κυρίως στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με βάση όσα ανέφερε, σε συνάντησή του με δημοσιογράφους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, Πάνος Ξενοκώστας.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στο επιχειρηματικό σχέδιο που έχει καταρτίσει για την επόμενη μέρα των Ναυπηγείων Ελευσίνας υπάρχει στόχευση για την κατασκευή των βάσεων των πλωτών ανεμογεννητριών, που μάλιστα ενδείκνυνται για τα δεδομένα των Ελληνικών θαλασσών. “Απαιτούνται για την Ελλάδα με βάση τους στόχους 1.000 υπεράκτιες ανεμογεννήτριες των 10 μεγαβάτ” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας και σημείωσε ότι εφόσον επιλεγεί η κατασκευή τους π.χ. στην Κίνα θα απαιτηθεί για τη μεταφορά η αξιοποίηση κάποιων ειδικών πλατφορμών που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ωστόσο χωρούν μόλις τρεις βάσεις και θέλουν 40 περίπου μέρες για να καταφθάσουν από τον Κίνα στα Ελληνικά νερά. Κάτι που σημαίνει και απώλεια χρόνου και κόστους. “Αν θες ενεργειακή ανεξαρτησία, μετάβαση και ασφάλεια θα πρέπει να φτιάξεις τις βάσεις εδώ”, τόνισε ο κ. Ξενοκώστας.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΝ προβλέπεται να εγκατασταθούν σε πρώτη φάση 2.000 MW, ωστόσο τα προσεχή χρόνια προβλέπεται ότι η χώρα μας μπορεί να φιλοξενήσει offshore αιολικά πάρκα στο Αιγαίο ισχύος περίπου 10 GW για έργα σταθερής έδρασης και 30-40 GW για πλωτά αιολικά.

Όπως, μάλιστα, αναφέρθηκε και σε ημερίδα της ΕΛΕΤΑΕΝ για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα “η θαλάσσια αιολική ενέργεια είναι ένα απαραίτητο στοιχείο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής. Και αυτό διότι μπορεί να προσφέρει πολύ μεγάλες ποσότητες καθαρής ενέργειας με περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά άριστο τρόπο.

Παράλληλα, μπορεί να στηρίξει μια ισχυρή εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα εμπλέκει τη ναυπηγική βιομηχανία, τα λιμάνια, τις μεταφορές, την βιομηχανία καλωδίων και τσιμέντου και πολλούς άλλος κλάδους.”

Όπως επισήμανε ο κ. Ξενοκώστας, στόχος της ΟΝΕΧ, άλλωστε, είναι να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής.

Πέρα από τα αιολικά, ο κ. Ξενόκωστας ανέφερε ότι για την “ανάσταση” των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι προς άμεση διάθεση σχεδόν 70 εκατ. ευρώ, μέρος ενός μεγάλου επενδυτικού πλάνου που υποστηρίζεται κι από την DFC, τον χρηματοδοτικό οργανισμού του αμερικανικού κράτους, που θα χρηματοδοτήσει σε πρώτη φάση με 102 εκατ. ευρώ (δάνειο μετατρέψιμο) το project εξυγίανσης των Ναυπηγείων.

Ξέρουμε να τρέχουμε το ναυπηγείο. Τα χρήματα είναι το ένα, το καύσιμο. Αλλά μπαίνουμε δυναμικά γιατί έχουμε τα εχέγγυα στο Νεώριο, όπου ήδη έχουν ολοκληρωθεί εργασίες σε 350 πλοία ενώ ήδη μέχρι τον Ιούνιο έχουν κλειστεί οι ημερομηνίες από συμβόλαια” ανέφερε.

Οι πρώτες επισκευές πλοίων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας εκτιμάται ότι μπορεί να φιλοξενηθούν σε 8 μήνες περίπου, τον Ιούλιο – Αύγουστο του 2023, όπως είπε ο Πάνος Ξενοκώστας. Προϋπόθεση βέβαια είναι η σχετική συμφωνία εξυγίανσης που υπεγράφη πριν από λίγες ημέρες να επικυρωθεί μέσα στην άνοιξη από το αρμόδιο δικαστήριο.

Εάν χαθεί το δικαστήριο θα χαθούν και 40 εκ από εργαζόμενους, ενώ και  κράτος πήρε πάνω του 170 εκατ. οφειλών. Όλοι αυτοί θα βγουν χαμένοι, Όλοι έχουν συμφωνήσει κι αν όμως ο δικαστής πει όχι θα κλείσει το ναυπηγείο”, ανέφερε, ενώ τόνισε ότι σε συμβόλαια με πιθανούς πελάτες έχουν προβλεφθεί και ανάλογες δικλείδες σε περίπτωση “ναυαγίου”.

Οι επενδύσεις

Ο επικεφαλής της ONEX έστειλε το μήνυμα μια δυναμική επανεκκίνηση των ναυπηγείων λέγοντας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια, και μέχρι τον επόμενο Απρίλιο (σ.σ.: τότε εκτιμάται ότι θα έχει βγει η απόφαση του δικαστηρίου), θα έχουν επενδυθεί συνολικά περί τα 5 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, συμπεριλαμβανομένου του 1,2 εκατ. ευρώ που έχει κατευθυνθεί για την αποπληρωμή μέρους των δεδουλευμένων των εργαζομένων. Μάλιστα, όπως τόνισε στο πλαίσιο του 5th Athens Investment Forum, για την ανασύσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει δρομολογηθεί ένα πρόγραμμα, ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, με τα μισά έργα να είναι εμπροσθοβαρή και να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη 5ετία.

Επεσήμανε, δε, ότι το στοίχημα της ONEX έγκειται στην ανάπτυξη μέσα στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας υπηρεσιών ναυπηγοεπισκευής για τον ελληνόκτητο στόλο κι όχι μόνο. “Δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι θα αλλάξουν εδώ τα πράγματα ενεργειακά, εάν δεν υπάρχουν υποδομές, και για να πραγματοποιηθούν τα έργα, αλλά κυρίως να υποστηριχθούν, χωρίς τα μεγάλα ναυπηγεία, είτε αυτό αφορά έργα εξορύξεων, είτε αυτά αφορούν αγωγούς, είτε αφορά ανεμογεννήτριες”, είπε χαρακτηριστικά.

Το Πολεμικό Ναυτικό

Σε σχέση με τη συμμετοχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας στα εξοπλιστικά προγράμματα ο κ. Π. Ξενοκώστας ξεκαθάρισε δεν είναι προϋπόθεση τα συμβόλαια με το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) για την αναγέννηση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας.

Από που το ΠΝ θέλει ναυπηγείο έχει ενταχθεί κι αυτό στα πλάνα μας. Γιατί γιατί έχουμε τεχνογνωσία και υπάρχει αγορά” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας τονίζοντας ότι “δεν εξαρτάται η πορεία και η εξυγίανση των ναυπηγείων από το πλάνο του Πολεμικού Ναυτικού. Εμείς θα θέλαμε να προσφέρουμε υπηρεσίας μας μια και είμαστε Έλληνες”, τόνισε. Σημείωσε δε, ότι στην Ελευσίνα, “είναι το μεγαλύτερο μετά τον Σκαραμαγκά ναυπηγείο κι έχουμε το στρατηγικότερο στη Σύρο από γεωγραφική άποψη. Επίσης έχουμε ενώσει δυνάμεις με την Fincantieri, που έχει το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και το τέταρτο στον κόσμο, διαθέτοντας καλά σχέδια. Μάλιστα ο Ιταλικός όμιλος συμφώνησε εάν πάρουμε κορβέτες, να γίνουν οι τρεις στην Ελλάδα” είπε σημειώνοντας ότι η συνεργασία “έχει να κάνει από τη μεταφορά τεχνογνωσίας μέχρι τη μετοχική συμμετοχή

Επειδή δεν είμαστε φιλανθρωπικό ίδρυμα, θα περιμένουμε για να δούμε τι θέλει το Π.Ν. μια και θα πρέπει να έχουμε ένα προγραμματισμό 10ετίας. Δεν είναι μπιντάρισμα για πορτοκάλια. Εάν δεν υπάρχει πρόγραμμα θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας από άλλα προγράμματα. Θα ήταν τιμή μας αλλά δεν εξαρτώμαστε από το Π.Ν.” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας.  “Η συνεργασία δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα” δήλωσε με νόημα.

Ο Π. Ξενοκώστας παράλληλα σημείωσε ότι η χώρα έχει πολλά να ωφεληθεί από την “ανάσταση” της ναυπηγοεπισκευής“Δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών ναυπηγείων, η πίτα είναι διεθνής κι όσο πιο ανοίγει η πίτα όλοι επωφελούνται” τόνισε με έμφαση απαντώντας σε ερώτηση για το “εάν χωρούν” όλα τα υφιστάμενα σχέδια για την ναυπηγική αγορά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα. Μάλιστα, τόνισε ότι ο βασικός ανταγωνιστής είναι η ναυπηγική βιομηχανία της Τουρκίας, που μάλιστα απολαμβάνει και μεγάλες ευκολίες λόγω της απουσίας περιβαλλοντικών κανόνων. Ειδικά, για τα θέματα περιβάλλοντος, σε σχέση κυρίως με το Νεώριο, ο κ. Ξενοκώστας τόνισε ότι υπάρχει απόλυτη συμμόρφωση με τους κανόνες, συνεχής παρακολούθηση από την Περιφέρεια αλλά και αντικατάσταση σε ποσοστό 92% της αμμοβολής από τεχνικές υδροβολής.