Του ΘΑΝΟΥ ΒΛΑΣΤΟΥ*

Δεν έχει σημασία το ότι η αύξηση της κυκλοφορίας οφείλεται κατά ένα μέρος στον κορωνοϊό και στην επιθυμία αποφυγής συνωστισμού σε οχήματα δημόσιας συγκοινωνίας. Το νέο καθεστώς αυξημένης κυκλοφορίας διαμορφώνει συνήθειες που δύσκολα θα εγκαταλειφθούν μετά την πανδημία.

Η αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων είναι μεγάλη, ακούγονται αιτήματα για κατάργηση πεζοδρομήσεων, στα οποία κάποιες επίσημες δηλώσεις συνηγορούν, η αναθέρμανση της οικονομίας ξυπνάει απαρχαιωμένες αντιλήψεις και υποδαυλίζει επικίνδυνες επιλογές. Υπηρετούν κατευθύνσεις αντίθετες εκείνων που είχαν μετά κόπων αποφασιστεί τελευταία απέναντι στην απειλή της κλιματικής απορρύθμισης και στα τόσα προβλήματα που προκαλεί ο κορεσμός.

Ελάχιστα υλοποιήθηκαν όσον αφορά έργα βιώσιμης κινητικότητας για δημόσια συγκοινωνία, ποδήλατο και περπάτημα. Εκπονήθηκαν ματαίως κάποιες μελέτες. Εγκλωβιστήκαμε στην ηλεκτροκίνηση, περιττή απέναντι στην έλλειψη χώρου. Ηλεκτρικά και συμβατικά αυτοκίνητα τον ίδιο χώρο καταλαμβάνουν. Για νέους στόχους χρειάζονται διαφορετικοί νόμοι. Με τους παλιούς που έφτιαξαν τον άρρωστο κόσμο μας ελάχιστα θα καλυτερέψουν.

Η προσήλωση του Ελληνα στο αυτοκίνητο, αδιαφορώντας για πόλεις, υγεία, ποιότητα ζωής, την ασφάλεια και το αύριο παραμένει σταθερή, παραβλέποντας την ενοχή του στην παραγωγή αερίων του θερμοκηπίου. Ομως ενώ παλαιότερα δεν απείχε πολύ η νοοτροπία του από αυτήν της υπόλοιπης Ευρώπης, σήμερα το χάσμα είναι μεγάλο. Ενώ εκεί ο κορωνοϊός έδωσε την ευκαιρία στις πόλεις να «τρέξουν» έργα για ποδήλατο και περπάτημα και να πάνε πιο μπροστά, εδώ τις γύρισε πίσω. Στην Ευρώπη παίρνουν την τύχη του πλανήτη στα σοβαρά. Με υπευθυνότητα δεν διστάζουν να εκτελούν έργα δύσκολα, που τελικά τα αγκαλιάζει ο κόσμος. Ετσι τα τελευταία χρόνια άλλαξε θεαματικά η εικόνα της ευρωπαϊκής πόλης.

Η ευρωπαϊκή οικονομική βοήθεια δεν είναι μικρή και συνοδεύεται από πολλά καλά παραδείγματα που τα υποτιμούμε. Προφανώς οι εταίροι δεν θα ανεχτούν για πολύ τη μη συμμετοχή μας σε μια προσπάθεια που θα έπρεπε να είναι κοινή. Σήμερα τα πρόστιμα προειδοποιούν γι’ αυτό που θα ακολουθήσει. Συνειδητά αποσιωπώνται. Κανέναν δεν συμφέρει να τα αναφέρει. Πολίτες και πολιτικούς.

Δεν ακούγονται ενστάσεις γιατί αυτοί/ές που κυρίως θα τα πληρώσουν είναι ακόμη παιδιά. Αναπόφευκτα θα ακολουθήσουν περιβαλλοντικά μνημόνια με σοβαρές κυρώσεις. Για ακόμη μία φορά θα αναζητούμε υποκριτικά τους υπευθύνους.
 
* Ο κ. Θάνος Βλαστός είναι ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος.