Γολγοθάς σε λεωφορεία και Μετρό εν μέσω καύσωνα – Πού βρίσκεται η προσπάθεια για κλιματισμό σε συρμούς

Δύσκολη είναι η μετακίνηση των πολιτών με το Μετρό και τα λεωφορεία εν μέσω καύσωνα καθώς είτε δεν διαθέτουν κλιματισμό είτε υπολειτουργούν είτε δεν μπορούν να καλύψουν τον όγκο των επιβαινόντων.
Όλοι πλέον γνωρίζουν πως το καλοκαίρι είναι η χειρότερη εποχή για να μετακινηθεί κανείς με το Μετρό και γενικά τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Οι θερμοκρασίες στα ύψη, τα δρομολόγια αραιώνουν και οι επιβάτες, χρειάζεται να περιμένουν περισσότερο για να μετακινηθούν σε γεμάτους συρμούς, με κάποιους να μη διαθέτουν κλιματισμό.
Πράγματι, υπάρχουν παλιά λεωφορεία και συρμοί που δεν έχουν κλιματισμό ή που δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε, παραδέχθηκε ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. «Ούτε όλα τα λεωφορεία έχουν κλιματισμό, ούτε όλοι οι συρμοί. 24 συρμοί δεν έχουν κλιματισμό. Αυτή είναι η αλήθεια. Και στα λεωφορεία έχουμε να κάνουμε αναβάθμιση του στόλου από το 2009. Ο μέρος όρος ηλικίας αυτών είναι 19 έτη, ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 13 χρόνια».
Οι επιβάτες, αφού περιμένουν για ώρα στην στάση κάτω από τον καυτό ήλιο προκειμένου να επιβιβαστούν στο λεωφορείο, μόλις μπουν μέσα σε αυτό αντιμετωπίζουν έναν ακόμη Γολγοθά. Πολλά λεωφορεία δεν έχουν air condition, ενώ όσα έχουν κλιματιστικό πολλές φορές δεν λειτουργεί ή δεν προλαβαίνει να δροσίσει στην καμπίνα του λεωφορείου, καθώς υπάρχουν πολλά ανοιχτά παράθυρα και οι πόρτες ανοιγοκλείνουν συνεχώς.
Το ζήτημα της χρηματοδότησης για να μπει κλιματισμός σε αρκετούς από τους συρμούς του Μετρό απασχολεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Είναι ένα χρόνιο πρόβλημα λύσει που υποβαθμίζει πολύ την ποιότητα υπηρεσιών του υπόγειου σιδηροδρόμου της πρωτεύουσας.
Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής το θέμα είναι πρώτη προτεραιότητα τόσο για την Κυβέρνηση όσο και για το Υπουργείο. “Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις, ούτε μπορεί να γίνει η εγκατάσταση σε μερικές ημέρες” ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Σήμερα από τον στόλο των 52 συρμών στις γραμμές 2 και 3 οι 24 συρμοί της πρώτης γενιάς που κυκλοφόρησαν το 2000 δεν διαθέτουν κλιματισμό με αποτέλεσμα τις πολύ ζεστές ημέρες του καλοκαιριού -που πλέον είναι πάρα πολλές- η κατάσταση να είναι αφόρητη.
Διαχρονικά οι διοικήσεις της ΣΤΑ.ΣΥ. επέμεναν πως δεν υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης κλιματισμού στους παλιούς συρμούς. Ωστόσο το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και η ΣΤΑΣΥ έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες την διαδικασία ωρίμανσης του έργου και έχει εντοπιστεί η τεχνική λύση με την οποία θα μπορέσουν οι συρμοί αυτοί να αποκτήσουν κλιματισμό και να δοθεί ένα τέλος στην σημερινή κατάσταση.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός, αναζητείται ένα κονδύλι 39 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση των 24 συρμών. Οι 20 από αυτούς κυκλοφορούν στις γραμμές 2 και 3 και άλλοι 4 στην γραμμή 1. Παράλληλα αναζητείται και ένα κονδύλι 20 εκατ. ευρώ για ανελκυστήρες καθώς το φαινόμενο των συχνών βλαβών έχει οδηγήσει επίσης σε αναζήτηση λύσης.
Εφόσον αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης, θα ξεκινήσει διαγωνισμός για εταιρείες που εξειδικεύονται σε σχετικά έργα και όπως σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας θα απαιτηθούν περίπου 18 μήνες (από την εκκίνηση του έργου) για να τοποθετηθούν τα κλιματιστικά στο σύνολο των 24 συρμών.
Εφόσον προχωρήσει το θέμα της εγκατάστασης κλιματιστικών, θα καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό. Για την γραμμή 1 κλιματισμός λειτουργεί σε κάποιους από τους συρμούς ενώ ακόμα 14 τρένα θα αποκτήσουν κλιματισμό μέσω της ανακαίνισης που είναι σε εξέλιξη και η οποία θα ολοκληρωθεί σε περίπου 1,5-2 έτη.
Για τα λεωφορεία θα χρειαστεί να περιμένουμε την αλλαγή του στόλου, με διαδικασίες που έχουν δρομολογηθεί αλλά και αυτές χρειάζονται αρκετό χρόνο για να αποδώσουν νέα οχήματα στο δίκτυο.
Σύμφωνα πάντως με καταγγελίες επιβατών και εργαζομένων στις συγκοινωνίες, κάποια από τα 500 ιδιωτικά λεωφορεία στην Αττική, 300 με leasing και 200 των ΚΤΕΛ, που μπήκαν στις γραμμές κατά την πανδημία, πληρώνονται με το χιλιόμετρο και οι οδηγοί δεν ανοίγουν τον κλιματισμό.
Από την πλευρά του ο Απόστολος Ραυτόπουλος, πρόεδρος τεχνικών εργαζομένων ΟΑΣΑ- ΟΣΥ δηλώνει: «Για τα δικά μας τα λεωφορεία, για τα δημόσια λεωφορεία της ΟΣΥ, το δηλώνω κατηγορηματικά πως κανένα όχημα -όχι μόνο χωρίς κλιματισμό, αλλά και με μειωμένη απόδοση του κλιματισμού- θεωρείται βλάβη και αποσύρεται από την κυκλοφορία».
