ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Εξευτελιστικό το τίμημα για τον Σκαραμαγκά

Λαθροχειρία βλεπουν οι εργαζόμενοι την «αριθμητική» της κυβέρνησης για την πώληση των ναυπηγείων ● Με 25,2 εκατ. ευρώ ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου αποκτά το στρατιωτικό τμήμα, απαλλαγμένo από τα πολλαπλάσια χρέη του, με αξιόλογο σύγχρονο εξοπλισμό και «προικισμένo» με το πρόγραμμα κατασκευής φρεγατών, ύψους άνω των 4 δισ. ευρώ, από τις οποίες οι τρεις είναι βέβαιο ότι θα κατασκευαστούν στον… Σκαραμαγκά.

Στις «αγιογραφίες» με τις οποίες έχουν πλημμυρίσει από την Τετάρτη τα ΜΜΕ για τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, που κέρδισε τους δύο βασικούς διαγωνισμούς πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ξεχωρίζει η αναφορά στο «επίτευγμά» του να αποκτήσει πριν από λίγα χρόνια τη Villa Christina, ένα επιβλητικό κτίσμα στο Πορτοφίνο της ιταλικής Ριβιέρας, κρεμασμένο στα βράχια πάνω από τη θάλασσα, έναντι 25 εκατ. ευρώ, επικρατώντας του Μπερλουσκόνι. Δεν γνωρίζουμε αν και πώς απολαμβάνει το απόκτημά του στο Πορτοφίνο ο κ. Προκοπίου, μιας και έχει στην κατοχή του χιλιάδες ακριβά ακίνητα στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο.

Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου, για την “Εφημερίδα των Συντακτών”

Το αξιοσημείωτο είναι, όμως, ότι το ίδιο ποσό, μόλις 25 εκατ. ευρώ, έδωσε για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (το στρατιωτικό τμήμα τους), απαλλαγμένα από τα πολλαπλάσια χρέη τους, με αξιόλογο σύγχρονο εξοπλισμό και, κυρίως, «προικισμένα» με το πρόγραμμα κατασκευής φρεγατών, ύψους άνω των 4 δισ. ευρώ, από τις οποίες τρεις είναι βέβαιο ότι θα κατασκευαστούν στον Σκαραμαγκά.

Αν καταγραφούν όλοι οι αριθμοί που συνοδεύουν την πολύχρονη, αμαρτωλή περιπέτεια των Ναυπηγείων την τελευταία δεκαετία, η λέξη «ξεπούλημα» που χρησιμοποίησε προχθές, στην πρώτη του αντίδραση, το σωματείο των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (η «Τρίαινα») δεν είναι ούτε κλισέ ούτε υπερβολή. Είναι μια θλιβερή κυριολεξία.

Το τίμημα

Η εταιρεία Forest Grove συμφερόντων Προκοπίου πρόσφερε 25,2 εκατ. για την απόκτηση των Ναυπηγείων, μόλις 10 εκατ. πάνω από το τίμημα που είχε προσφέρει ο όμιλος Πριόβολου στον διαγωνισμό που κηρύχθηκε άγονος, ενώ η Milina Enterprises, επίσης συμφερόντων Προκοπίου, έδωσε 37,3 εκατ. για να αποκτήσει το διπλανό ακίνητο της ΕΤΑΔ (332 στρέμματα), όπου βρίσκεται και η δεξαμενή 5 με εγκαταλελειμμένο εξοπλισμό. Το συνολικό τίμημα, λοιπόν, ανέρχεται σε 62,5 εκατ., αλλά η κυβέρνηση -και ο πρωθυπουργός προσωπικά με «τιτίβισμα» για «τετραπλάσιο του αρχικού τιμήματος» και για «αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας»- πανηγυρίζει για συνολικό τίμημα 77,9 εκατ. ευρώ (Σταϊκούρας), αθροίζοντας «ποσά νομιμοποιήσεων 9 εκατ. ευρώ» και τα λοιπά στοιχεία που έχουν πουληθεί προγενέστερα ύψους 5,6 εκατ. ευρώ, ακόμη και τα 800.000 που πρόσφερε –άγνωστο γιατί– ο όμιλος Πριόβολου για να αποκτήσει τον κινητό εξοπλισμό της ουσιαστικά παροπλισμένης δεξαμενής 5.

Ατμόσφαιρα σκηνοθεσίας

Οι εργαζόμενοι και οι νομικοί τους εκπρόσωποι χαρακτηρίζουν λαθροχειρία την «αριθμητική» της κυβέρνησης και θυμίζουν μόνο δύο πρόσφατα στοιχεία: πρώτον, ότι για μεν το ακίνητο της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) παλιότερα η τιμή εκκίνησης είχε οριστεί στα 55 εκατ. ευρώ, για δε τον «πυρήνα» του Ναυπηγείου τουλάχιστον τρεις ανεξάρτητες εκτιμήσεις, με πιο πρόσφατη της Πειραιώς, ανεβάζουν την αξία του πάνω από τα 100 εκατ. ευρώ.

Δικαίως, λοιπόν, οι εργαζόμενοι που προς το παρόν βρίσκονται εκτός της «λύσης» για την οποία πανηγυρίζει κυβέρνηση, αναρωτιούνται αν η «έκπληξη» που δοκίμασαν όλοι την Τετάρτη με την πλειοδοσία Προκοπίου ήταν προϊόν μιας καλοστημένης σκηνοθεσίας, μια και η δημόσια πρόταση Πριόβολου, που είχε προηγηθεί, απέπνεε αέρα «φαβορί», ενώ οι εισηγήσεις για παράταση του διαγωνισμού λόγω ενδιαφέροντος «ξένων εταιρειών» απερρίφθησαν από την κυβέρνηση με συνοπτικές διαδικασίες.

Η αντιπολίτευση

Τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς αμφισβητεί, φυσικά, και η αντιπολίτευση. Ο ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., με κοινή ανακοίνωση των συναρμόδιων τομεαρχών (Δημήτρης Βίτσας, Θοδωρής Δρίτσας, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, Νεκτάριος Σαντορινιός, Γιώργος Τσίπρας και Αλέξης Χαρίτσης), χαρακτηρίζουν ντροπιαστικές τις προσφορές που κατατέθηκαν, επισημαίνοντας τα σκοτεινά σημεία του επαναληπτικού διαγωνισμού που «μείωσε σε σημείο ξεπουλήματος κατά 45% τα τιμήματα και δεν όρισε κατώτατη τιμή πώλησης ανάλογη με τα πορίσματα των εκτιμητών».

Ο όρος «κοψοχρονιά» φαίνεται να μην είναι αρκετός για να περιγράψει την τελική προσφορά, λένε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, θυμίζοντας τα τεράστια ποσά που οφείλονται στους εργαζομένους, αλλά και τα ποσά που έχει επιβάλει σε βάρος του Δημοσίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ως παράνομες ενισχύσεις) και το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο (ΙCC).

Σε ανάλογο ύφος, το ΚΙΝ.ΑΛΛ. τονίζει ότι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών μεγαλώνει το αδιέξοδο για το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, παρατείνοντας την αβεβαιότητα των εργαζομένων για τις θέσεις εργασίας τους και την καταβολή των δεδουλευμένων τους. Και το ΚΙΝ.ΑΛΛ. σημειώνει ότι η πλειοψηφούσα προσφορά για το ενεργό ναυπηγείο δεν επαρκεί για την εξόφληση των οφειλόμενων στους 750 εργαζομένους, για το εργασιακό μέλλον των οποίων δεν έχει διατυπωθεί καμία διασφάλιση από την πλευρά του επενδυτή, μέσα από συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο.

Την αλήθεια των αριθμών για το εξευτελιστικό τίμημα που δεν επαρκεί ούτε για τις αποζημιώσεις των εργαζομένων, που υποχρεωτικά θα απολυθούν, ακόμη κι αν μετά κάποιοι επαναπροσληφθούν, εξηγούν στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος των εργαζομένων Ε. Μπαλογιάννης και ο δικηγόρος τους Β. Πίττας. «Για τους 750 εργαζομένους που θα πρέπει να λυθούν οι συμβάσεις εργασίας τους, οι αποζημιώσεις είναι περίπου 27 εκατ. ευρώ. Μαζί με αποζημιώσεις παλιότερων απολυμένων το ποσό ανεβαίνει στα 35 εκατ. ευρώ.

Οι αποδοχές που οφείλονται για το διάστημα της ειδικής διαχείρισης, δηλαδή από τον Μάρτη του 2018, ανέρχονται σε 30 εκατ. ευρώ. Μαζί με τα έξοδα της ειδικής διαχείρισης, η συνολική δαπάνη ανεβαίνει στα 70 εκατ. Και υπάρχουν και οφειλές προς το Δημόσιο, το ΙΚΑ και την Πειραιώς, που ανεβάζουν τον λογαριασμό πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Αυτά θα καλυφθούν αναλογικά με τα 25 εκατ. ευρώ του δήθεν ικανοποιητικού τιμήματος, που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι χάνουν το μεγαλύτερο μέρος των αξιώσεών τους».

Ωστόσο, αυτά δεν είναι οι μόνες οφειλές της ΕΝΑΕ -και εν τέλει του Δημοσίου- προς τους εργαζομένους. Στον Αρειο Πάγο εκκρεμεί εδώ και μήνες η εκδίκαση της αναίρεσης που άσκησε το Δημόσιο κατά της απόφασης του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου, το οποίο αναγνωρίζει οφειλές 75 εκατ. ευρώ -120 εκατ. ευρώ πλέον με τους τόκους- για δεδουλευμένα των εργαζόμενων τη διετία 2012 – 2014.

Λογαριασμός 150 εκατ.

Καθώς θεωρείται απίθανο το ανώτατο δικαστήριο να δεχθεί την αναίρεση ακυρώνοντας απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου, ο αναπόφευκτος «λογαριασμός» για το Δημόσιο ανεβαίνει σχεδόν στα 150 εκατ. ευρώ, έναντι 62,5 εκατ. για τα οποία πανηγυρίζει. Και σε αυτά, όπως μας εξηγούν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, θα πρέπει να προστεθούν 20 εκατ. εκκρεμείς οφειλές προς δεκάδες εργαζόμενους στο τμήμα τροχαίου υλικού που έμειναν χωρίς δουλειά, αλλά και το κόστος κάλυψης των οφειλόμενων ενσήμων τουλάχιστον 250 εργαζομένων που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και δεν αναμένεται να περιληφθούν σε αυτούς που θα αξιοποιήσει για την εμπειρία τους ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων, παρότι δεν έχει πει τίποτα για τις προθέσεις του.

Σε τελική ανάλυση, το Δημόσιο θα βάλει στο ταμείο του από το τίμημα αγοράς μόνο τα 37,5 εκατ. που αντιστοιχούν στο ακίνητο της ΕΤΑΔ, αλλά θα καταβάλει τα πενταπλάσια για να περάσει καθαρή κάθε βάρους στον επενδυτή η σημαντικότερη ναυπηγική μονάδα της χώρας.

Και ίσως ο λογαριασμός δεν τελειώνει εκεί, καθώς παραμένουν ανοικτοί λογαριασμοί με τον επίδοξο προ δεκαετίας Λιβανέζο επενδυτή Ισκαντάρ Σάφα, του οποίου η απεμπλοκή από τα Ναυπηγεία επιβάρυνε δραματικά τη θέση τους. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι -εκτός Ελλάδας- δικαστικές προσφυγές του Σάφα εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου μάλλον τελεσφορούν με καθόλου καλά νέα για το δεύτερο.

Κινητοποιήσεις των εργαζομένων

Σε κινητοποιήσεις, με στάση εργασίας από τη Δευτέρα, παραστάσεις διαμαρτυρίας και συναντήσεις με τους αρμόδιους υπουργούς και τις ηγεσίες των κομμάτων προχωρούν οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με ομόφωνη απόφαση του σωματείου τους, «Τρίαινα». Εκτός από το ότι καταγγέλλουν ως «ξεπούλημα» τον διαγωνισμό, τους μήνες που απαιτούνται μέχρι να κατακυρωθεί το αποτέλεσμά του διεκδικούν να διασφαλιστούν οι οφειλές, τα δεδουλευμένα τους, οι αποζημιώσεις τους, αλλά και οι θέσεις εργασίας στο Ναυπηγείο, καθώς κανείς από τους επίδοξους επενδυτές, ούτε ο πλειοδότης Γ. Προκοπίου, δεν έχει πει το παραμικρό για τις προθέσεις του.

Παρόμοια Άρθρα

Back to top button