Σιωπητήριο στο Χαϊδάρι για το κρίσιμο έργο στον Σκαραμαγκά, όμως η πόλη έχει συμφέροντα που δικαιούται να διεκδικήσει

Μενέλαος Χρόνης
7 Λεπτά Ανάγνωσης

Η πολυαναμενόμενη προκήρυξη του έργου “Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά” ανοίγει τον δρόμο για την κυκλοφοριακή αποφόρτιση της Λεωφόρου Αθηνών, καθώς θα διευκολυνθούν οι ροές στην περιοχή του Σκαραμαγκά όπου ο μεγάλος φόρτος των οχημάτων εξυπηρετείται από εντελώς ξεπερασμένες οδικές υποδομές.

Το περιμέναμε πολλά χρόνια και ήρθε. Αλλά είναι παράξενη -και διόλου χρήσιμη- η σιγή του Δήμου Χαϊδαρίου και το τοπικού πολιτικού προσωπικού. Διότι πάντα σε τέτοια μεγάλα έργα υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να διασαφηνιστούν, αλλά και να διεκδικηθούν.

Κατ’ αρχήν είναι ανεξήγητη η παντελής έλλειψη διάθεσης να πανηγυρίσει ο Δήμος, ακόμη και η τοπική οργάνωση της Νέας Δημοκρατίας, γιατί δεν έχεις το προνόμιο συχνά να χαιρετίζεις έργα της τάξης των 70 εκατ. ευρώ στην περιοχή σου. Το γεγονός πέρασε απαρατήρητο -ή τουλάχιστον δεν εντοπίσαμε εμείς κάτι- και από όλες τις δημοτικές παρατάξεις, λες και δεν αφορά τη ζωή των πολιτών.

Σιωπητήριο στο Χαϊδάρι για το κρίσιμο έργο στον Σκαραμαγκά, όμως η πόλη έχει συμφέροντα που δικαιούται να διεκδικήσει 3

Ο πιο προσεκτικός παρατηρητής έχει προσέξει ότι ούτε στο παρελθόν υπήρξε από την τοπική πολιτική σκηνή σοβαρή διεκδίκηση για το έργο, όσο αυτό “λίμναζε” και ο κόσμος βασανιζόταν κάθε μέρα στα μποτιλιαρίσματα. Οι πολίτες διαμαρτύρονταν, το “Χαϊδάρι Σήμερα” έκανε αμέτρητα άρθρα, αλλά οι πολιτικοί μας δεν έδειχναν “να καίγονται”. Το παράδοξο είναι ότι το έργο διεκδίκησαν με επίσημες αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων τους Δήμοι όπως το Πέραμα (βλέπε Ο Πειραιάς ψάχνει “ανάσα” με το σπουδαίο έργο κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης του Σκαραμαγκά), αλλά και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιά κτλ. Από το Χαϊδάρι μια αντίδραση που είχε περιεχόμενο ήταν αυτή του Άρη Πανόπουλου, πριν 9 μήνες (Τι κερδίζει το Χαϊδάρι από το μεγάλο έργο – Τι να προσέξουμε – Τι να διεκδικήσουμε).

Πήγε, αλλά δεν πήρε θέση

Μεγαλύτερη σημασία, φυσικά, έχει η στάση της διοίκησης του Δήμου. Ο δήμαρχος Μιχάλης Σελέκος παραβρέθηκε την Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2025 στην εκδήλωση για την προκήρυξη του έργου (πρώτη φωτό), αλλά δεν έκανε καμία δήλωση. Παλιότερα ήταν αρνητικός για το έργο αυτό, αλλά η τωρινή του άποψη δεν έχει γίνει γνωστή. Δυστυχώς δημόσια διαβούλευση δεν έγινε. “Γουρούνι στο σακί”, παίρνουμε…

Σιωπητήριο στο Χαϊδάρι για το κρίσιμο έργο στον Σκαραμαγκά, όμως η πόλη έχει συμφέροντα που δικαιούται να διεκδικήσει 5
Το έτος 2011, ο μελετητής, αείμνηστος Ι. Δραγουμάνοβιτς παρουσίασε στο τότε πολιτικό προσωπικό της πόλης την μελέτη του για τον Κόμβο Σκαραμαγκά. Για την επικαιροποιημένη μελέτη που εφαρμόζεται σήμερα δεν έγινε δημόσια διαβούλευση. Τη ζήτησε ο Δήμος Χαϊδαρίου;

Ενδεικτικά πεδία διεκδίκησης

Υπάρχουν ζητήματα για τα οποία η πόλη πρέπει να ενημερωθεί και να διεκδικήσει τα συμφέροντά της:

  • Έχει εξασφαλιστεί, στο πλαίσιο του έργου, σύνδεση μεταξύ της Άνω και της Κάτω Αφαίας, όπως ζητούν οι κάτοικοι των δύο συνοικιών;
  • Τα αντιπλημμυρικά, στα οποία γίνεται αναφορά, λαμβάνουν υπόψη τους τις ανάγκες των δύο συνοικιών;
  • Ζητήθηκαν από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών αντισταθμιστικά οφέλη, όπως γίνεται συνήθως σε μεγάλα δημόσια έργα που εκτελούνται σε ένα Δήμο; Πχ, θα μπορούσε να ζητηθεί η ανάπλαση του μικρού τμήματος της Ακτής γύρω από το λιμανάκι.
  • Στο ίδιο πλαίσιο θα μπορούσε να ζητηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού η προστασία και ανάδειξη του ορατού υπέροχου Ίχνους της Αρχαίας Ιεράς Οδού στον Σκαραμαγκά.
  • Όπως ανακοινώθηκε, οι δύο ημιδιανοιγμένες σήραγγες δεν θα χρησιμοποιηθούν και θα σφραγιστούν. Αξίζει να εξεταστεί μια εναλλακτική χρήση τους, όπως αμαξοστάσιο του Δήμου, αν βέβαια είναι εφικτό στο σημείο αυτό.

Τα νέα αντιπλημμυρικά και η λιμενολεκάνη του Σκαραμαγκά

Ο κ. Κίμων Φουντούλης, Γεωλόγος μελετητής και εκπαιδευτικός, κάνει ερωτήματα για τις επιπτώσεις των νέων αντιπλημμυρικών στη θαλάσσια λεκάνη του Σκαραμαγκά, καθώς αυτά θα “κατεβάσουν” μεγάλες ποσότητες φερτών υλικών.

Προς Κυβέρνηση, Κοινοβούλιο, Περιφέρεια Αττικής , Δήμο Χαϊδαρίου

Σε συνέχεια των δηλώσεων του υπουργού κ. Δήμα επισημαίνονται σημεία που παραμένουν προς διευκρίνιση:

1) Το παράλληλα με την Ε.Ο. υπάρχον ρέμα πρόκειται να δεχθεί πολύ μεγαλύτερες ποσότητες ομβρίων από την ανατολική λεκάνη Ποικίλου Όρους (Χαϊδαρόρεμα), ποσότητες που θα επαυξηθούν δραματικά από τη σχεδιαζόμενη οικοδόμηση του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου (3300στρ.) αλλά και του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου (περί τα 400στρ.) καθώς και τη προτεινόμενη στο ΤΠΣ Χαϊδαρίου συνένωση οικιστικού ιστού μεταξύ Δάσους Χαϊδαρίου και Δαφνίου. Ερωτήματα που έχουν τεθεί προς τη Περ. Αττικής (προετοιμάζει έργο υπόγειου αγωγού προς Ρέμα Δαφνίου -Αφαίας Σκαραμαγκά) παραμένουν αναπάντητα. 

2) Εκτός των ομβρίων και της φυσικής διάβρωσης άρα και στερεοπαροχών, στη γύρω περιοχή έχουν αποτεθεί από έργα ΕΡΓΟΣΕ άγνωστες ποσότητες “αδρανών” αλλά και άγνωστες ποσότητες μπάζων ποικίλης σύστασης από πολύχρονη δράση ανεξέλεγκτων ρυπαντών.

3) Εφόσον αποτεθούν και υλικά από το έργο Κόμβου Σκαραμαγκά θα είναι σε θέση το υδραυλικό σύστημα να υποδεχθεί και παροχετεύσει ασφαλώς όμβρια και φερτά;

4) Το ρέμα καταλήγει δίπλα στα Ναυπηγεία που χρειάζονται βάθος νερού για να υποδεχθούν πλοία. Έχουν ληφθεί όλα αυτά υπόψιν; Πόσο μάλλον που το λιμάνι Ελευσίνας προτείνεται να μετακινηθεί στη προβλήτα Χαλυβουργικής Ελευσίνας ενώ ήδη προχωρά προβλήτα στη παλιά Χαλυβουργία Ασπροπύργου. Συνεπώς η ταχύτητα πλήρωσης λιμενολεκάνης από ρέμα με πολλαπλά φερτά από τα σημερινά ενδέχεται να δώσει αδιέξοδα σύντομα. Ναυπηγεία, λοτζίστικς Ασπροπύργου και Σκαραμαγκά είναι “στρατηγικές επενδύσεις” με σφιχτές συμβατικές υποχρεώσεις για το Δημόσιο.

Υπάρχει ολιστική θεώρηση και σχεδιασμός;

5) Εάν επιλέγεται διεύρυνση διατομής υπάρχοντος ρέματος τότε πλησιάζει τον άξονα της Αρχαίας Ιεράς Οδού, μοναδικού ευρήματος αρχαίου δρόμου 270μ. Που πιθανότατα διατρέχει τα δημόσια δάση της περιοχής σς μήκος περί τα 5χλμ. Παράλληλα με Ε.Ο. (αρχαιολογικός χώρος, κηρυγμένος ιστορικός τόπος/ιστορικού ενδιαφέροντος). 

6) Επείγει να διευκρινιστούν τα παραπάνω με συνεργασία όλων των συναρμόδιων, και ενδεχομένως να συμπληρωθούν  τα της προκήρυξης ώστε να μην προκύψουν καθυστερήσεις και υπερβάσεις ροϋπολογισμού. 

TAGGED:
Μοιραστείτε το άρθρο:
Δεν υπάρχουν Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *