ΑΔΜΗΕ: Τι έφταιξε για το μπλακάουτ – Αλλαγές στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Συνολικά πάνω ένα εκατομμύριο κάτοικοι της χώρας εκτιμάται πως δεν είχαν ρεύμα για μία ώρα. Ο ΑΔΜΗΕ αποδίδει την βλάβη σε δύο σημεία του εξοπλισμού, τον αυτομετασχηματιστή αλλά και την λειτουργία του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV, που οδήγησε χθες το βράδυ σε εκτεταμένη διακοπή ηλεκτροδότησης στην Αττική και την Πελοπόννησο. Ο συνδυασμός των δύο αυτών βλαβών είχε ως αποτέλεσμα την εκδήλωση πυρκαγιάς και την απώλεια της ηλεκτροδότησης μέσω Υψηλής Τάσης σε περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου, η οποία αντιμετωπίστηκε με ταχύτητα από το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ, επιτυγχάνοντας αποκατάσταση της λειτουργίας του Συστήματος σε διάστημα μικρότερο της μίας ώρας.
Ειδικότερα για τον εξοπλισμό που παρουσίασε βλάβη, σημειώνεται ότι ο αυτομετασχηματιστής κατασκευάστηκε το 1986 και ο διακόπτης το 1972, με τα δύο στοιχεία να τίθενται σε ηλέκτριση και λειτουργία το 1991, γεγονός που αποδεικνύει την παλαιότητα μέρους του εξοπλισμού του Συστήματος Μεταφοράς. Αναγνωρίζοντας αυτή τη συνθήκη, ήδη από το 2018 ο Διαχειριστής προκήρυξε διαγωνισμό προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος. Ωστόσο, λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 και οι πρώτοι αυτομετασχηματιστές αναμένεται να παραδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ο εν λόγω διαγωνισμός εντάσσεται στο φιλόδοξο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από την Εταιρεία το 2018.
Το πρόγραμμα προβλέπει στοχευμένες σταδιακές αντικαταστάσεις παλαιωμένων στοιχείων του εξοπλισμού σύμφωνα με την προτεραιοποίηση που έχουν ορίσει οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ. Ενδεικτικά για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 16,5 εκατ. και 21 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Νέος αυτομετασχηματιστής στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου εντός τριμήνου
Ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει, πάντως, ότι αναφορικά με τη λειτουργία του Συστήματος μετά το συμβάν και έως ότου παραληφθεί και εγκατασταθεί ο νέος αυτομετασχηματιστής στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου εντός τριμήνου, θα διασφαλιστεί, χωρίς διαταραχές για τους καταναλωτές, η εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς με κατάλληλο σχεδιασμό και κατανομή φορτίων και παραγωγής. Σε αυτό θα συμβάλλει ουσιαστικά η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΗ και την Κόρινθος Power.
Πέραν αυτού, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση του έργου πλήρους ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, η οποία περιλαμβάνει την αντικατάσταση και επέκταση του υπάρχοντος διακοπτικού εξοπλισμού 150 kV και 400 kV με σύγχρονο εξοπλισμό τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), καθώς την προσθήκη νέων αυτομετασχηματιστών ισχύος και αυτεπαγωγών αντιστάθμισης.
Το νέο ΚΥΤ θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. Επιπλέον, στις νέες εγκαταστάσεις του ΚΥΤ θα διασυνδεθεί το καλώδιο Αττικής – Κρήτης, καθώς και ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική).
“Δεν υπήρξε κίνδυνος για τη δημόσια Υγεία“
Ειδικότερα για το σύστημα ηλεκτροδότησης της Αττικής, προκειμένου να διασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο αξιοπιστίας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες ηλεκτροδότησης, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στην Υπερυψηλή Τάση (στα 400 kV από 150 kV), καθώς και η πλήρης ανακατασκευή του ΚΥΤ στο Ρουφ προκειμένου να δημιουργηθούν πρόσθετοι, ισχυροί κόμβοι στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχοι με το ΚΥΤ Κουμουνδρούρου και το ΚΥΤ Παλλήνης.
Σε ό,τι αφορά το Σύστημα της Πελοποννήσου, όταν ολοκληρωθεί ο Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά) συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ η ηλεκτροδότηση θα θωρακιστεί πλήρως, αφού ακόμη και σε περίπτωση ανάλογης σοβαρής βλάβης στην Αττική το σύστημα της Πελοποννήσου δεν θα επηρεαστεί.
Τέλος, ο Διαχειριστής διαβεβαιώνει τους κατοίκους των παρακειμένων περιοχών ότι το συμβάν δεν προκάλεσε κίνδυνο για τη δημόσια υγεία, καθώς ο εξοπλισμός που καταστράφηκε δεν περιείχε επικίνδυνες χημικές ουσίες όπως PCBs/PCTs, δεδομένου ότι ο Διαχειριστής έχει από ετών προβεί στις ενέργειες που διασφαλίζουν πλήρη εναρμόνιση με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Πώς έγινε το μπλακ άουτ σε Αττική και Πελοπόννησο
Η διακοπή ρεύματος ξεκίνησε λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της Κυριακής, όταν περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου έμειναν χωρίς ρεύμα, μετά από βραχυκύκλωμα σε μετασχηματιστή, με αποτέλεσμα να υπάρξει έκρηξη και πυρκαγιά.
Συνολικά πάνω ένα εκατομμύριο κάτοικοι της χώρας εκτιμάται πως δεν είχαν ρεύμα για αρκετή ώρα.
Η φωτιά τέθηκε υπό έλεγχο λίγο μετά τις 6 το πρωί και ενώ στο έργο της κατάσβεσης έλαβαν μέρος 25 πυροσβέστες με 10 οχήματα με τη συνδρομή δύο ειδικών πυροσβεστικών οχημάτων κατάσβεσης πυρκαγιών σε διυλιστήρια και δυνάμεων της 1ης ΕΜΑΚ. Επίσης, συνδρομή παρείχε η Πολιτική Προστασία με 4 υδροφόρες ενώ δυνάμεις της ΕΛΑΣ και του ΕΚΑΒ ήταν παρούσες από την πρώτη στιγμή.
Χωρίς ρεύμα έμειναν έως και μία ώρα το κέντρο της Αθήνας και οι περιοχές Αιγάλεω, Κορυδαλλός, Πειραιάς, Φάληρο και Νέα Σμύρνη, ενώ στη Δυτική Αττική οι περιοχές Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Μάνδρα και Μέγαρα, ενώ επανηλεκτροδοτήθηκαν αργά τη νύχτα με τις παρεμβάσεις των τεχνικών συνεργείων του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Παράλληλα σύμφωνα με τις ίδιες πηγες από τον ΑΔΜΗΕ προβλήματα παρατηρήθηκαν στην Πελοπόννησο σε περιοχές όπως η Κόρινθος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη, η Σπάρτη, η Καλαμάτα αλλά και η Αίγινα, ο Πόρος και το Αγκίστρι. 12 πυροσβέστες με 4 οχήματα επιχείρησαν άμεσα στο σημείο για την κατάσβεση της πυρκαγιάς αμέσως μετά την τεράστια έκρηξη.