“Έπεσε” υπογραφή για τον Κόμβο Σκαραμαγκά – Το πρώτο σημαντικό οδικό έργο στην Αττική έπειτα από πολλά χρόνια

Χαϊδάρι Σήμερα
Από Χαϊδάρι Σήμερα - Τοπικός Πολυθεματικός Τύπος
8 Λεπτά Ανάγνωσης
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ
  • Σε προχωρημένο στάδιο στο δρόμο της υλοποίησης μπαίνει το έργο του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά, το πρώτο μεγάλο οδικό έργο στην Αττική μετά από χρόνια "ανομβρίας" και διαρκούς επιδείνωσης του κυκλοφοριακού.

Οδικό έργο αποκλειστικά από εθνικούς πόρους

Σύμφωνα με απόφαση που υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, το εν λόγω οδικό έργο εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «Οδικές υποδομές» – Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης «Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025» και θα χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) , δηλαδή εξ ολοκλήρου από τους εθνικούς πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, χωρίς ευρωπαϊκή συμμετοχή. Με την απόφαση αυτή ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξή του, εντός του έτους, όπως έχει ανακοινώσει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου.

Πρόκειται για την «Κατασκευή τριών ανισόπεδων κόμβων στην ευρύτερη περιοχή του Σκαραμαγκά και την ολοκλήρωση ημιδιανοιχθέντος τμήματος της περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω για τη σύνδεσή της με την Π.Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου στους Δήμους Χαϊδαρίου και Ασπροπύργου Νομού Αττικής», έργο προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ. Το φυσικό αντικείμενό του είναι η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω (ΔΠΛΑ), ο ανισόπεδος ημικόμβος Σκαραμαγκά για την σύνδεση της ΔΠΛΑ με την Εθνική Οδό Αθηνών Κορίνθου, η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Σχιστού, η κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Ναυπηγείων, η αναδιαμόρφωση της ΕΟ Αθηνών Κορίνθου και της Λεωφόρου Σχιστού μεταξύ των παραπάνω κόμβων και η κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων ομβρίων της περιοχής.

Το χρονοδιάγραμμα

Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Δήμα, ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί μέσα στον Νοέμβριο, ενώ η κατασκευή θα διαρκέσει περίπου 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Εφόσον οι διαδικασίες εξελιχθούν ομαλά, το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί και θα δοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2029.

Νέα πύλη μετακινήσεων – “Ανάσα” στον Κηφισό

Με την ολοκλήρωση των τριών κόμβων – Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων – και την πλήρη λειτουργία της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω, δημιουργείται μια νέα δυναμική πύλη μετακινήσεων που θα αποσυμφορήσει το κυκλοφοριακό φορτίο της πρωτεύουσας και ειδικά τον Κηφισό και θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική της δυτικής Αττικής.

Το εν λόγω οδικό έργο αποτελεί ένα σύνθετο σύνολο παρεμβάσεων, από την Ακτή Σκαραμαγκά έως την πύλη των ΕΛΠΕ, με στόχο τη βελτίωση της οδικής συνδεσιμότητας της δυτικής εισόδου της Αθήνας, τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων και την αποσυμφόρηση της ευρύτερης περιοχής του Σκαραμαγκά και του Σχιστού. Πρόκειται για έργο κομβικής σημασίας που θα αναβαθμίσει τις μεταφορικές ροές προς τη βιομηχανική και λιμενική ζώνη του Σκαραμαγκά και θα βελτιώσει τη σύνδεση της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου με τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω (ΔΠΛΑ).

"Έπεσε" υπογραφή για τον Κόμβο Σκαραμαγκά - Το πρώτο σημαντικό οδικό έργο στην Αττική έπειτα από πολλά χρόνια 3
Οδικό έργο “Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά”

Το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, την κατασκευή του Ανισόπεδου Ημικόμβου Σκαραμαγκά που θα συνδέει τη ΔΠΛΑ με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, την αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού, καθώς και την κατασκευή του Ανισόπεδου Κόμβου Ναυπηγείων. Παράλληλα προβλέπεται η αναδιαμόρφωση της Εθνικής Οδού Αθηνών – Κορίνθου και της Λεωφόρου Σχιστού στο τμήμα που εκτείνεται ανάμεσα στους παραπάνω κόμβους, καθώς και η κατασκευή δικτύου συλλεκτήρων ομβρίων για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής.

Στο μεγάλο οδικό έργο περιλαμβάνονται επιπλέον προαιρετικές εργασίες, οι οποίες μπορούν να ενεργοποιηθούν εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες και οι διαθέσιμοι πόροι. Μεταξύ αυτών είναι η κατασκευή επιπλέον κλάδων στους κόμβους Σχιστού και Ναυπηγείων, η καθαίρεση και ανακατασκευή της υπάρχουσας γέφυρας στον κόμβο του Σχιστού και η διαμόρφωση νέου ημικόμβου στον Ασπρόπυργο με κάτω διάβαση της οδού LR-1 για τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου.

Η υλοποίηση του έργου αναμένεται να ξεκινήσει το 2026 και να ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2028. Η προθεσμία για την ανάληψη των νομικών δεσμεύσεων όλων των υποέργων έχει οριστεί έως τις 13 Απριλίου 2027, ενώ η επιλεξιμότητα των δαπανών του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2025. Η δημόσια δαπάνη που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 70 εκατομμύρια ευρώ, ενώ δεν προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή.

Το οδικό έργο αναμένεται να παραδώσει 5,45 χιλιόμετρα νέων οδών και 3,58 χιλιόμετρα αναβαθμισμένων ή ανακατασκευασμένων οδικών τμημάτων, καθώς και απαλλοτριώσεις συνολικής έκτασης 43.663 τετραγωνικών μέτρων. Τα αποτελέσματα αυτά εκτιμάται ότι θα βελτιώσουν θεαματικά τη ροή της κυκλοφορίας στη δυτική πύλη της πρωτεύουσας και θα αυξήσουν το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε μία από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές μεταφορών και βιομηχανικής δραστηριότητας της χώρας.

Οδικό έργο
Σήραγγα στην ημιδιανοιχθείσα Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω, για το οδικό έργο “Κόμβος Σκαραμαγκά”

Τεχνικά χαρακτηριστικά 

Αναλυτικότερα, ο Κόμβος Σκαραμαγκά αποτελεί τμήμα ενός ευρύτερου σχεδίου, συνολικού μήκους 7,4 χιλιομέτρων, που αφορά:

Τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω (ΔΠΛΑ) με τη Λεωφόρο Σχιστού και την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου.

Τη δημιουργία δύο νέων ανισόπεδων κόμβων (Σκαραμαγκά και Ναυπηγείων).

Την αναβάθμιση του υπάρχοντος Ανισόπεδου Κόμβου Σχιστού.

Την αναδιαμόρφωση της Εθνικής Οδού Αθηνών–Κορίνθου με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση στο επίμαχο τμήμα.

Επιπλέον, στο πλαίσιο της προαίρεσης για το οδικό έργο, περιλαμβάνεται η κατασκευή δρόμου μήκους 2,3 χιλιομέτρων που θα συνδέσει το δίκτυο με το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής, τον ΧΥΤΑ και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ – μια υποδομή που επίσης θα συνεισφέρει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.

ΥΠΕΡ-ΚΟΜΒΟΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ

Στις προαιρέσεις του έργου περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση συγκεκριμένων κλάδων του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού (Κόρινθος – Σχιστό και Σχιστό – Αθήνα), καθώς και των κλάδων του κόμβου Ναυπηγείων (Αθήνα – Παλάσκα και Παλάσκα – Σχιστό), για τους οποίους απαιτείται τροποποίηση στα ρυμοτομικά σχέδια· η συντήρηση και επισκευή της υπάρχουσας γέφυρας στον κόμβο Σχιστού και η οδική διασύνδεση με το υπάρχον οδικό δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, η οποία περιλαμβάνει την αναβάθμιση δύο κόμβων που συνδέονται με τον ΧΥΤΑ και τη λεωφόρο ΝΑΤΟ.

Το οδικό έργο εντάσσεται στη συνολική στρατηγική του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ολοκλήρωση κρίσιμων συνδέσεων του οδικού δικτύου της Αττικής και τη δημιουργία ενός ενιαίου, λειτουργικού συστήματος μεταφορών που θα εξυπηρετεί πολίτες, επιχειρήσεις και εμπορευματικές ροές. Όπως υπογραμμίζει το Υπουργείο, η κατασκευή των νέων ανισόπεδων κόμβων και η ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω συνιστούν επένδυση με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία, αναβαθμίζοντας συνολικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων και τη βιώσιμη κινητικότητα στην περιοχή.

Με την ολοκλήρωσή του, το οδικό έργο των 70 εκατομμυρίων ευρώ αναμένεται να αποτελέσει μια από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις οδικής υποδομής στη Δυτική Αττική, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα, τη ρευστότητα των μεταφορών και την ανάπτυξη των δυτικών δήμων της πρωτεύουσας.

Μοιραστείτε το άρθρο:
Δεν υπάρχουν Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *