ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ

Νέα μελέτη: Το Χαϊδαρόρεμα θα εκτραπεί προς Σκαραμαγκά – Στροφή 180 μοιρών στο μεγάλο αντιπλημμυρικό του Χαϊδαρίου

Το διάστημα αυτό βρίσκονται σε εξέλιξη διεργασίες στα αντιπλημμυρικά, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν σαν “είδηση της 20ετίας”* για το Χαϊδάρι. Αυτό διότι κινείται σε εντελώς νέο δρόμο αντιπλημμυρική μελέτη που εκπονείται αυτό το διάστημα για λογαριασμό της Περιφέρειας Αττικής και αφορά τη θωράκιση του Χαϊδαρίου από τα νερά της ανατολικής λεκάνης απορροής που Ποικίλου, τα οποία προκαλούν κατά καιρούς έντονα πλημμυρικά φαινόμενα στο Χαϊδάρι. Μιλάει στο “Χαϊδάρι Σήμερα” κ. Στέφανος Μαγκλογιάννης, που ανήκει στην ομάδα των μελετητών.

Ο Στέφανος Μαγκλογιάννης κατοικεί στο Δάσος Χαϊδαρίου και είναι υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος στην παράταξη “Ώρα Χαϊδάρι – Άρης Πανόπουλος”. Σπούδασε στο τμήμα Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και έχει ιδρύσει τη δική του εταιρεία που ειδικεύεται σε τοπογραφικές, συγκοινωνιακές και άλλες μελέτες. Είναι μέλος της σύμπραξης που συντάσσει τη νέα μελέτη που θα αντικαταστήσει το αντιπλημμυρικό έργο που έγινε γνωστό σαν “συλλεκτήρας ομβρίων της Λ. Αθηνών”, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2018, αλλά σταμάτησε σχεδόν αμέσως γιατί “έπεσε πάνω” σε άλλον αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Νέα μελέτη: Το Χαϊδαρόρεμα θα εκτραπεί προς Σκαραμαγκά - Στροφή 180 μοιρών στο μεγάλο αντιπλημμυρικό του Χαϊδαρίου 3

Σύμφωνα με τον κ. Μαγκλογιάννη, η σύμπραξη πρότεινε νέα λύση με την κατασκευή υδραυλικής σήραγγας αποχέτευσης ομβρίων της περιοχής Στρατοπέδου Χαϊδαρίου και Ανατολικού Δάσους, πρόταση που έγινε αποδεκτή από την Περιφέρεια. Παράλληλα έγινε ανεπίσημη παρουσίαση στην αρμόδια υπηρεσία Υδάτων της Αποκεντρωμένης, η οποία και βλέπει θετικά το εν λόγω εγχείρημα.

Ουσιαστικά πρόκειται περί εκτροπής του Χαϊδαρορέματος προς τη θάλασσα του Σκαραμαγκά, αντί της κατάληξης τους στον Κηφισό. Σήμερα, τα όμβρια αυτά, επειδή δεν τα χωράει το Χαϊδαρόρεμα σε περίπτωση ισχυρής νεροποντής, κατακλύζουν ανεξέλεγκτα το ρεύμα ανόδου της Λεωφόρου Αθηνών, μέσω των οδών Ιερού Λόχου και Πύλου αντίστοιχα, ενώ ορισμένη ποσότητα εξ αυτών περνάει εγκάρσια προς το κεντρικό Χαϊδάρι (π.χ. οδοί Κορυτσάς και Επαύλεως).

Όπως μας λέει ο κ. Μαγκλογιάννης, η σήραγγα θα εκτρέπει τις παραπάνω μείζονες παροχές ομβρίων προς τον κόλπο Σκαραμαγκά, απαλλάσσοντας εφάπαξ την περιοχή του κεντρικού Χαϊδαρίου (και μετέπειτα του Περιστεριού και Αιγάλεω) από τις ανάντη της Λεωφόρου Αθηνών ροές, δίνοντας λύση στο μόνιμο πρόβλημα των γειτονιών πέριξ της Λεωφόρου Αθηνών. Τα υπόλοιπα τμήματα των υφιστάμενων ρεμάτων (Δαφνόρεμα και  Χαϊδαρόρεμα), που σήμερα συμβάλλουν στην οδό Κόδρου και ενώνονται σε έναν κατά τμήματα ανεπαρκή οχετό, θα λειτουργούν πλέον επαρκώς, χωρίς τις δυσμενείς ανάντη παροχές. Τέλος, εξετάζεται η σήραγγα να παραλάβει και μέρος της παροχής του ρέματος Αφαίας, σε σημείο ανάντη του οικισμού Αφαίας, ανακουφίζοντας έτσι και το έργο αποχέτευσης που διέρχεται μέσα από τον οικισμό“.

Τα οφέλη μιας τέτοιας διευθέτησης των ομβρίων του Ποικίλου δεν σταματούν εδώ. Σύμφωνα με τον μελετητή, “κερδισμένος” θα είναι και ο Κηφισός, αφού θα απαλλαγεί από μια σημαντική ποσότητα νερού. Θυμίζουμε ότι το θέμα της αντοχής του ποταμού της Αθήνας σε μια πιθανή θεομηνία τύπου Daniel απασχόλησε έντονα την επικαιρότητα μετά τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Η εν λόγω σήραγγα σε κάποια σημεία θα βρίσκεται σε βάθος 60 μ. για να αντιμετωπιστούν οι υψομετρικές διαφορές (βλέπε γράφημα) και θα κατασκευαστεί με μεθόδους ανάλογες με αυτές του Μετρό. Ο συνομιλητής μας επισήμανε ότι η λύση της εκτροπής ρέματος δεν είναι κάτι πρωτοφανές και -για παράδειγμα- επιλέχθηκε για το ρέμα του Ποδονίφτη που κατεβαίνει από την Πεντέλη, το οποίο στο ύψος της Αττικής οδού εξετράπη προς το ρέμα της Ραφήνας.

Νέα μελέτη: Το Χαϊδαρόρεμα θα εκτραπεί προς Σκαραμαγκά - Στροφή 180 μοιρών στο μεγάλο αντιπλημμυρικό του Χαϊδαρίου 5
Mηκοτομή της σήραγγας. Ξεκινάει από την Ιερού Λόχου με υψόμετρο εδάφους 90μ.
και καταλήγει στον Σκαραμαγκά, όπου θα είναι ανοιχτή λίγα μέτρα πριν φτάσει στη θάλασσα.

Το Χαϊδαρόρεμα θα παραμείνει ως έχει για να αποστραγγίζει τα τοπικά όμβρια ύδατα των περιοχών από τις οποίες διέρχεται.

Όμως η παρέμβαση αυτή δεν θα είναι η μοναδική που θα αφορά τα νερά του Ποικίλου, τα οποία μέσω του Στρατοπέδου πλημμυρίζουν το Χαϊδάρι. Θα γίνει οριοθέτηση και διευθέτηση του Χαϊδαρορέματος εντός της περιοχής Στρατοπέδου Χαϊδαρίου σε μήκος 1.638 μ. για τον κύριο κλάδο και 378 μ. για τον δευτερεύοντα κλάδο ρέματος αντίστοιχα.

Επίσης θα κατασκευαστούν δύο έργα ανάσχεσης της πλημμυρικής απορροής, υπό τη μορφή φράγματος, στο πέρας της διευθέτησης του κύριου και του δευτερεύοντα κλάδου του Χαϊδαρορέματος. Δική τους αποστολή θα είναι να καθυστερούν την απορροή για διάστημα λίγων ωρών, ώστε να γίνεται αυτή σταδιακά και να μην κατεβαίνει όλο το νερό ταυτόχρονα προς τους αγωγούς ομβρίων.

Με την ευκαιρία, ζητήσαμε από τον Στέφανο Μαγκλογιάννη να μας πει τι γνωρίζει για τα αντιπλημμυρικά που περιμέναμε να γίνουν στο Χαϊδάρι εδώ και αρκετά χρόνια.

Η απάντησή του:

«Λόγω της επαγγελματικής μου ιδιότητας και ενασχόλησης με τις μελέτες αντιπλημμυρικών έργων, τυγχάνει να ξέρω το αντικείμενο αυτό αρκετά καλά. Τα Αντιπλημμυρικά Έργα που μελετήθηκαν από την Περιφέρεια εντός των ορίων του Δήμου Χαϊδαρίου, των οποίων η περιβαλλοντική έγκριση αναμένεται εντός του επόμενου μήνα, είναι:

  • 5,1 km νέου δικτύου κεντρικών συλλεκτήρων, εκ των οποίων τα 450 m αφορούν επεκτάσεις των υφιστάμενων αξόνων, ενώ τα υπόλοιπα 4,65 km αφορούν την πρόταση καθαίρεσης και ανακατασκευής των υφιστάμενων με νέους κιβωτοειδείς οχετούς μεγαλύτερων διαστάσεων (ελάχιστη διάσταση BxH=1.50×1.50 m), που επαρκούν υδραυλικά, βάσει της κείμενης νομοθεσίας… 
  • 25 km νέου δικτύου ομβρίων δευτερεύοντος και τοπικού χαρακτήρα, σωληνωτής διατομής (από Φ500 ως Φ1400)…
  • Σε αυτά περιλαμβάνονται και τα έργα οριοθέτησης και διευθέτησης του Χαϊδαρορέματος, καθώς και τα δύο ανασχετικά φράγματα, που αναφέρθηκαν πιο πριν.

Θεωρώ ότι από την πλευρά μας, θα πρέπει να παραλάβουμε ολοκληρωμένες τις μελέτες αυτές και με τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία, να μπορέσουμε να κατασκευάσουμε τα έργα αυτά (σε συνεργασία πάντα με την κεντρική διοίκηση), ώστε να ανακουφιστούν οι πολίτες από αυτό το χρόνιο πρόβλημα.”

* ο χαρακτηρισμός οφείλεται στο γεγονός ότι η πρώτη απόπειρα κατασκευής του αντιπλημμυρικού συλλεκτήρα της Λ. Αθηνών στην πόλη μας ξεκίνησε το μακρινό 2006, όταν και κατασκευάστηκε το κομμάτι του στο Αιγάλεω, μέχρι το όριο με το Χαϊδάρι.

ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΡΘΡΟ

Παρόμοια Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button