Φωτό Γιώργος Μαλιώτης.

Η Ελισάβετ Μπούρα αναλύει και σχολιάζει τη σχεδιαζόμενη ανάπλαση (βιοκλιματικός σχεδιασμός) στην πλατεία του Δάσους (πλατεία, πεζόδρομος οδού Ηρώων Πολυτεχνείου, πεζόδρομος οδού Αφροδίτης), προϋπολογισμού 1.068.342. Η αρθρογράφος υποστηρίζει ότι η παρέμβαση είναι αποσπασματική και δεν εντάσσεται σε συνολική βελτίωση της κινητικότητας με χώρους στάθμευσης και προσβάσιμα πεζοδρόμια.

Συγκεκριμένα γράφει:

Όταν οι  άλλοι Δήμοι …

Όταν οι άλλοι δήμοι, προχωρούν σε πεζοδρομήσεις. Σε μονοδρομήσεις, σε αναπλάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν χωροθετήσεις, νόμιμων χώρων στάθμευσης για επισκέπτες και κατοίκους.

Στην Καλαμάτα, με συγκρότηση Ομάδας Εργασίας για εκπόνηση μελέτης (από έμπειρα υπηρεσιακά στελέχη του Δήμου, για την προσαρμογή και πιθανή αναδιαμόρφωση δημόσιων χώρων της πόλης, ώστε να ανταποκριθεί στις νέες ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία και να εμπεδωθεί το αίσθημα της ασφάλειας) (1)

Στη Θεσσαλονίκη, η παραλιακή λεωφόρος έμεινε ανοιχτή για τους πεζούς και απαγορευτική για τα αυτοκίνητα,  το Σαββατοκύριακο, 20 και 21 Ιουνίου. Με σκοπό να καθίσταται σταδιακά και πάλι ένας τόπος αναψυχής και διασκέδασης. (2)

Στο Δήμο Αγρινίου, από τις 31 Μαϊου 2020, έχουν ξεκινήσει πεζοδρομήσεις.

Στο Δήμο μας, η παλιά τακτική, αποφασίζουμε και περιμένουμε….

Από τις 2/12/2019, το Πράσινο Ταμείο, κοινοποίησε Πρόσκληση  στους ΟΤΑ Α ’βαθμού, για χρηματοδότηση για έργα. Μεταξύ άλλων, με κύριο στόχο ιδίως την συντήρηση, βελτίωση και αναβάθμιση αστικού εξοπλισμού, την αντιμετώπιση της αυθαιρεσίας και της παρανομίας στο οικιστικό περιβάλλον, την αισθητική, λειτουργική, περιβαλλοντική, βιοκλιματική αναβάθμιση των πόλεων, την προστασία και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος.. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων  ήταν η 8η Μαϊΐυ, 2020. Αλλά με τον κορωνοϊό, παρατάθηκε έως 26/6/2020.*

Μεταξύ των Επιλέξιμων Δράσεων (στο Μέτρο 1:0) ήταν:
1.1. Ολοκληρωμένα έργα αναπλάσεων κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου.

1.2. α. Αποκατάσταση /επανάχρηση δημόσιων κτιρίων χαρακτηρισμένων ως διατηρητέα, μνημεία ή έργα τέχνης.

και Συνδυασμός των δράσεων 2.6 και 2.7 του Μέτρου 2 (τις παραθέτω στο τέλος του αρθρου κάτω από τις ΠΗΓΕΣ, για όποιον-α θέλει να ενημερωθεί)

Και εκεί, στις 23/6/2020 αποφάσισε η Οικονομική Επιτροπή να υποβάλλει πρόταση ένταξης για το πρόγραμμα ** συγκεκριμένα:

«ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΖΟΔΡΟΜΩΝ ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΑΙ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ»

και αποφάσισαν  ομόφωνα (οι παρόντες), την έγκριση της υπ΄αριθ. 6/2020 μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, για το έργο με τίτλο «ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΖΟΔΡΟΜΩΝ ΗΡΩΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΑΙ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ» προϋπολογισμού 1.068.342,00 € με ΦΠΑ.

Καλαμαριά -πεζοδρόμηση εν μέσω κορωνοϊού

Στο Σώμα της Απόφασης, αναφέρεται συγκεκριμένα “Ειδικότερα και στο πλαίσιο του Μέτρου 1 «Σύνθετες Αστικές Αναπλάσεις», προβλέπεται η υποβολή προτάσεων για την υλοποίηση Ολοκληρωμένων Έργων Ανάπλασης Κοινοχρήστων Χώρων, τα οποία υποχρεωτικά θα πρέπει να διέπονται από τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και να έχουν ως στόχο την αύξηση της βιωσιμότητας των κοινόχρηστων χώρων παρέμβασης, αυξάνοντας παράλληλα τις αστικές ροές χωρίς να περιορίζονται οι δυνατότητες ελεύθερης πρόσβασης και αναψυχής.

Για γέλια και για κλάματα

Θέλει να αυξήσει τιs ροές ο Δήμος μας, χωρίς να έχει χώρους στάθμευσης και δίχως πεζοδρόμια προσβάσιμα. Ακόμα και οι διαγραμμίσεις, απλές κίτρινες οριζόντιες χωροθετήσεις σύμφωνα με τον  πρόσφατο νόμο 4530/2018-άρθρο 24. Άγνωστες στο Δήμο μας. Υπερτερεί η οριζόντια σήμανση, των πινακίδων  για στάση -στάθμευση. Ακούει κανείς στο Δήμο;

Σε έναν δήμο με φθορές σε όλους του δρόμους. Οδοστρώματα για σκότωμα, κυριολεκτικά.

Σε ένα δήμο, με άθλιες στάσεις λεωφορείων  και κλειστές ή επικίνδυνες παιδικές χαρές.

Σε έναν δήμο με άθλιες-μουτζουρωμένες, ξηλωμένες, επικίνδυνες πινακίδες. Με χωροθέτηση αστικού εξοπλισμού, όπου ναναι. Χωρίς μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας.

Σε έναν δήμο, στον οποίο δεν υπήρχε προσβασιμότητα στο δομημένο περιβάλλον, ακόμα και στο Δημαρχείο είχε αποκλεισθεί η ράμπα, από την προηγούμενη δημοτική αρχή.

Σε έναν δήμο, στον οποίο η παράνομη στάθμευση είναι ο κανόνας.

Σε έναν δήμο, στον οποίο δεν υπάρχει οδηγός όδευσης τυφλών σε πεζοδρόμιο, ούτε για δείγμα. Διαβάσεις, οριζόντια σήμανση, ελάχιστες(εκτός της πλατείας  Δημαρχείου και  δυό πεζοδρόμια για λίγα μέτρα).

Στο δρόμο για το σχολείο, οι μαθητές και οι μαθήτριες  σε συνεχή κίνδυνο.

22.655 μ2 είναι η συνολική έκταση του Δήμου μας!

Σε έναν δήμο, που δεν εφαρμόσθηκε ποτέ ο Κανονισμός Κοινοχρήστων Χώρων και η κατάληψη από επαγγελματική δραστηριότητα είναι η  προσφιλής συνήθεια, σχεδόν όλων.

Σε έναν δήμο, στον οποίο αυθαιρετούν συστηματικά, οι ίδιες οι υπηρεσίες του. (Λίαν προσεχώς αυτό το άρθρο, με τις επισημάνσεις  από Τροχαία και ΣτΠ.)

Σε έναν δήμο, στον οποίο το δίκιο του φωνακλά, από το δημοτικό συμβούλιο έως την πιο μακρινή γειτονιά, είναι το εθιμικό δίκαιο (!!).

Σε έναν δήμο, στον οποίο το διαίρει και βασίλευε και ο Μακιαβέλι, ζει και βασιλεύει.

Για γέλια

Ναι, για την υποβολή της πρότασης ένταξης, για 1.068,342,00 ευρώ-θυμίζω ξανά-, συμφώνησε και ο αρχηγός της μείζονος αντιπολίτευσης. Ο αξιότιμος κ. Σελέκος ψήφισε υπέρ. Απόντες ήταν οι κ.κ. Θεοφίλης και Σπηλιόπουλος. Ενώ, για την απόφαση σχετικά  με  την κατάρτιση των Όρων Δημοπράτησης με συνοπτικό διαγωνισμό για την κατασκευή του έργου: «ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΦΘΟΡΩΝ ΣΤΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ» 70.000 ευρώ ψήφισε λευκό!*****

Κανένας δεν είπε το αυτονόητο… Πού θα τα βρεις τα χρήματα Δήμε;

Μια μας λες το Ταμείον είναι μείον *******και μετά  αποφασίζεις να δώσεις 600.000 ευρώ περίπου, πλέον της χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο. Και γιατί δεν φτάνουν τα χρήματα της χρηματοδότησης; 447.000 είναι πολλά χρήματα για δύο μη πεζόδρομους και μία  μη πλατεία. Ναι χωρίς τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου, έχεις αποκλείσει τον δρόμο και έχεις δημιουργήσει πλατεία.

Η πλατεία είναι μόνο στο σημείο που κατεβαίνει ο πεζόδρομος απο την Αγίας Παρασκευής -εκεί όπου είναι το πέτρινο περίπτερο, στο  Οικοδομικό Τετράγωνο 196 (ΦΕΚ 67Δ/1961). Κατάληψη της πλατείας αγαπητέ δήμε μου, από το περίπτερο που έχεις επιτρέψει  να καταλαμβάνει τον χώρο χωρίς να έχεις επικαιροποιήσει απόφαση για τα περίπτερα, χωρίς  κανονισμό περιπτέρων,  από το Δημοτικό Συμβούλιο. Και από τις κατασκευές που έχεις  τοποθετήσει, με ΑΤΜ και κάγκελα κλπ,  χωρίς ράμπα για ΑμεΑ. Και χωρίς να τηρείς το 1,50 μέτρο για τις οδεύσεις πεζών.

Με Τελικό σύνολο Αποθεματικού μετά την αναμόρφωση : € 294.906,51 (€ 756.724,53 – € 461.818,02).Αυτά είναι τα χρήματα, τα οποία έχει ο Δήμος μας, στο Ταμείο του.*******

(τα 4.000 ευρώ, τι έξοδα οδοιπορικά αιρετών και Δημάρχου είναι;  Που πήγαν και γιατί  πληρώνουμε όλοι; με ετήσιο  180.000 ευρώ,  μισθολογικό κόστος αιρετών και συμβούλων δεν φτάνουν για να πληρώσουν τις μετακινήσεις τους;)

Όταν οι άλλοι Δήμοι αποφασίζουν πεζοδρομήσεις και εκπονούν μελέτες, όπως ο Δήμος Αμυνταίου

Με συγκεκριμένους κανόνες για πεζόδρομους και ώρες τροφοδοσίας. Με συγκεκριμένες πινακίδες για όρια ταχυτήτων κλπ. Διαβάστε παρακάτω, πως ένας μικρός δήμος θέτει κανόνες  συγκεκριμένους και φροντίζει να οριοθετηθούν συγκεκριμένα οι δραστηριότητες μιας πόλης. Με όρια και ώρες, απλά πράγματα. Βέβαια κάποιοι αφιέρωσαν  χρόνο και μελέτη πρώτα. Έκαναν την δουλειά τους, έτσι απλά.

(Η διέλευση των ποδηλάτων και των δικύκλων επιτρέπεται από τους πεζοδρόμους με ταχύτητα που δεν θα ξεπερνά την ταχύτητα κίνησης των πεζών. Η ταχύτητα θα καθορίζεται σε κάθε πεζόδρομο με πινακίδα Ρ-32 (μέγιστη ταχύτητα). Τα ποδήλατα και οι μηχανές θα μπορούν να σταθμεύουν στους πεζοδρόμους σε προκαθορισμένους χώρους, χωρίς να παρεμποδίζουν την κίνηση των πεζών ή των οχημάτων που κατ΄
εξαίρεση διέρχονται από τους πεζόδρομους.

Καθορισμένες ώρες με ειδική άδεια ισχύος ενός (1) έτους. Κατά τις ώρες 14:30 – 17:00 μμ και 24:00 – 08:00 πμ επιτρέπεται η κίνηση
οχημάτων τροφοδοσίας των καταστημάτων, εξυπηρέτησης κατοικιών κλπ. Το ωράριο αυτό μπορεί να τροποποιηθεί με κοινή συμφωνία του Δήμου Αμυνταίου, του Εμπορικού Συλλόγου Αμυνταίου και κάθε άλλου εμπλεκόμενου Φορέα.
Η κίνηση στους πεζοδρόμους γίνεται με τους ακόλουθους όρους και περιορισμούς:
Η ταχύτητα κίνησης των αυτοκινήτων Δεν θα υπερβαίνει την ταχύτητα κίνησης των πεζών, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση έχουν την προτεραιότητα.
Απαγορεύεται η όπισθεν κίνηση των αυτοκινήτων εκτός αν καθοδηγούνται από πεζό.
Απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση η μόνιμη στάθμευση όλων των οχημάτων σε όλες της ώρες του 24ώρου.
Απαγορεύονται οι επί τόπου στροφές.
Απαγορεύεται η κίνηση οχημάτων μικτού βάρους άνω των 7,5 τόννων εκτός των αυτοκινήτων έτοιμου σκυροδέματος και των φορτηγών τροφοδοσίας καταστημάτων, εφόσον έχει εκδοθεί η σχετική άδεια από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αμυνταίου.)

ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ ****

Ο ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ, υπέβαλλε πρόταση για τη  Δημιουργία δικτύου κίνησης πεζών 154.240,00 €. Πολύ νωρίτερα και ήδη έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση. Από το Πράσινο Ταμείο, ζητήθηκαν επιπλέον επεξηγήσεις για το ποσόν σε σχέση με το έργο. Για  αυτό και χρειάσθηκε να  προϋπολογίσει άλλα 25.000 ευρώ από το ταμείο του ο Δήμος Αλίμου.

*https://www.eetaa.gr/fundings/main.php?tag=view_prosklisis_details&prosklisis_id=176

**https://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%9E%CE%A3%CE%9B%CE%A9%CE%973-30%CE%94?

***inline=truehttps://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%92%CE%9D%CE%9B%CE%A9%CE%A86-3%CE%98%CE%91?inline=true

****https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A1%CE%A7%CE%92446%CE%A8844-%CE%929%CE%98?inline=true

*****https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A8%CE%95%CE%9D%CE%A1%CE%A9%CE%A8%CE%9B-3%CE%92%CE%97?inline=true

******https://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%9E%CE%91%CE%9B%CE%A9%CE%973-%CE%946%CE%93?inline=true

*******https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A9%CE%A7%CE%9F%CE%A4%CE%A9%CE%973-%CE%A3%CE%94%CE%98?inline=true

Πηγή (1) https://notospress.gr/article.php?id=51323

(2) http://www.thestival.gr/culture/actions/item/528989-thessaloniki-pezodromeitai-pilotika-i-paraliaki-n-plastira-stin-kalamaria

(3)https://agriniovoice.gr/agrinio-xekinoun-oi-pezodromiseis-kikloforiakes-rithmiseis-sto-kentro/

Παρεμβάσεις στον αστικό χώρο
2.1. Αναδιαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου.
2.2. Αναβάθμιση του αστικού εξοπλισμού κοινόχρηστων χώρων και χώρων πρασίνου.
2.3. Δημιουργία ή αναβάθμιση παιδικών χαρών.
2.4. Βελτίωση και συμπλήρωση υφιστάμενων δικτύων κοινόχρηστων χώρων πρασίνου, κυρίως μέσω φυτεύσεων και βελτίωσης των σχετικών υποδομών.
2.5. Αισθητική, λειτουργική, περιβαλλοντική αναβάθμιση, διεύρυνση, ανακατασκευή, πεζοδρόµων ή και πεζοδροµίων και επιµέρους υποδοµών τους, για τη δηµιουργία δικτύου κίνησης πεζών µε πρόνοια και για εµποδιζόµενα άτοµα, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού.
2.6. Αναβάθµιση ενεργειακή, αισθητική και λειτουργική σχολικών κτιρίων και των υπαίθριων χώρων αυτών. Η επέκταση της δομημένης επιφάνειας δεν θεωρείται επιλέξιμη δράση.
2.7. Ανακαίνιση και διαμόρφωση κτιρίων ιδιοκτησίας Ο.Τ.Α. με στόχο την επανάχρησή τους για την κάλυψη αναγκών εγκατάστασης κοινωνικών, πολιτιστικών ή εν γένει αναπτυξιακών δραστηριοτήτων
2.8. Αισθητική αναβάθμιση όψεων κτιρίων ιδιοκτησίας Ο.Τ.Α. σε αξιόλογα τουριστικά, κοινωνικά ή πολιτιστικά σημεία της πόλης ή του δήμου (πχ κεντρικές πλατείες), καθώς και κτιρίων κεντρικών αξόνων και παραλιακών μετώπων
2.9. Διαμόρφωση θεσμοθετημένων χώρων στάθμευσης οχημάτων, υπαίθριων με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και υλικά καθώς και υπόγειων.
2.10. Απομάκρυνση επικίνδυνων αποβλήτων (π.χ. αμιάντου) από σχολικές εγκαταστάσεις και δημόσια κτίρια σε πολεοδομικά ευαίσθητες περιοχές.