H Ελληνική Αστυνομία, στον απολογισμό για τα θανατηφόρα ατυχήματα του 2017, αναφέρει ότι από τα 689 συνολικά θανατηφόρα ατυχήματα τα 119 θύματα ήταν πεζοί (παράσυρση πεζού), ποσοστό 17,8% επί του συνόλου και η ώρα που συνέβησαν ήταν από 09:00 μέχρι 13:00 και τα περισσότερα σε κατοικημένες περιοχές. Το 49% των θανατηφόρων ατυχημάτων προκλήθηκαν από ΙΧ επιβατικό όχημα.

γράφει η Ελισάβετ Μ. Μπούρα

Σε μια πόλη λοιπόν, τις ώρες αιχμής, που τα παιδιά πάνε στο σχολείο ή επιστρέφουν, οι γονείς με καροτσάκια κάνουν τις  αγορές τους και λοιπές υποχρεώσεις, που πρέπει να κινηθούν ηλικιωμένοι και ΑμεΑ και εμποδιζόμενα άτομα  σε κοντινές αποστάσεις από τα σπίτι τους, τότε συμβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα, με συνήθη θύματα πεζούς.

poa12

Για την Οδική Ασφάλεια των πεζών λύση προσπαθούν να δώσουν οι σηματοδοτούμενες διαβάσεις φωτεινές και μη, όπου είναι δυνατόν, για διευκόλυνση και άρση επικινδυνότητας για όλους τους χρήστες των οδών. Γιατί προτεραιότητα πρέπει να είναι η προστασία των ευάλωτων, γιατί είμαστε όλοι  πεζοί με το που βγαίνουμε από το σπίτι μας  και σε μειονεκτική θέση. Γιατί ως πεζοί  δεν φοράμε κράνος, δεν έχουμε αμάξωμα γύρω μας, δεν έχουμε προφυλακτήρες και αερόσακους να μας προστατεύουν.

untitled222
Πλατεία Ηρώων, Στρ. Καραϊσκάκη

Και ενώ η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μας εγκρίνει την εγκατάσταση της νέας φωτεινής σηματοδοτούμενης διάβασης στην Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου και Αγίας Λαύρας, έργο από χρόνια αναμενόμενο και αποφασιστικής σημασίας για την ασφάλεια των πεζών, στην πλατεία Ηρώων ακόμα περιμένουμε. Περιμένουμε τη σχεδίαση διαγράμμισης διαβάσεων, όπως έχει αποφασισθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο από τις αρχές του 2017.

481xian1

Και ενώ υπήρχε ομόφωνη απόφαση για τη τοποθέτηση πεζοφάναρου και σχεδίαση διάβασης  στην Πλατεία Ηρώων, η Τεχνική Υπηρεσία δεν ενέκρινε την εγκατάσταση μόνο για το πεζοφάναρο, λόγω της ύπαρξης  φωτεινής σηματοδότησης σε απόσταση μικρότερης των 100 μέτρων, στην Ιερά Οδό.  Εγκρίθηκε μόνο ο σχεδιασμός διάβασης πεζών. Βέβαια υπάρχουν και άλλα τρία πεζοφάναρα κατά μήκος της Στρ. Καραϊσκάκη χωρίς σχεδίαση διαβάσεων. Τη σχεδίαση διαβάσεων έχουμε ζητήσει με  έγγραφο προς το Δήμο μας, “οι Μαμάδες στο Δρόμο” Χαϊδαρίου από 5 Οκτώβρη 2017. Σχεδίαση διαβάσεων για όλες τις διασταυρώσεις με προτεραιότητα τις εξόδους σχολείων -βρεφονηπιακών σταθμών-νηπιαγωγείων, αθλητικών εγκαταστάσεων, πεζοφάναρα κλπ.

Δεκαοκτώ μήνες μετά την απόφαση για την Πλατεία Ηρώων (3/2017) και δεκατρείς μήνες μετά την υποβολή του σχετικού εγγράφου των “μαμάδων στο δρόμο ” και αμέτρητα δημοσιεύματα, πουθενά οι διαβάσεις.

untitled11
Δημοτικό Κολυμβητήριο, Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου.

Και ενώ, όσον αφορά τη σηματοδοτούμενη διάβαση στο Κολυμβητήριο υπάρχει κι άλλη φωτεινή σηματοδότηση σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων, στη Λεωφόρο Αθηνών, εδώ η Τεχνική Υπηρεσία δεν έφερε αντίρρηση. Δύο μέτρα και δύο σταθμά και η αιτιολόγηση έχει  κάνει φτερά.481xian3

Υπενθυμίζω στη Δημοτική Αρχή τα αιτήματα της επιστολής των “μαμάδων στο δρόμο”, από τα οποία μόνο το σχετικό για σχεδίαση διαβάσεων στο Διομήδειο Κήπο έχει υλοποιηθεί. Εδώ μια παρατήρηση: Γιατί δεν δημιουργήθηκε διάδρομος όδευσης πεζών από τις συγκεκριμένες διαβάσεις προς την είσοδο του Κήπου, γιατί δεν καταργήθηκε η στάθμευση στον προαύλιο χώρο σε συνέχεια των διαβάσεων, ώστε να υπάρχει απρόσκοπτη πρόσβαση των πεζών;

zebra

Περιμένουμε και για τα υπόλοιπα, τα οποία είναι κρίσιμης σημασίας για την ασφάλεια των πεζών:

  • Να επαναβαφούν οι διαγραμμίσεις σε όλες τις υπάρχουσες διαβάσεις, ιδιαίτερα όπου ήδη υπάρχουν «πεζοφάναρα» και διασταυρώσεις, όπως στις οδούς Φαβιέρου, Αγωνιστών Στρ/δου Χαϊδαρίου, Στρ. Καραϊσκάκη, Κύπρου, Γ. Παπανδρέου, Ηρώων Πολυτεχνείου, κ.ά.
  • Να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις διασταυρώσεις οδών από όπου διέρχονται γραμμές λεωφορείων, όπως π.χ. οι οδοί Δωδεκανήσου και Πλαστήρα.
  • Όπου οι στάσεις βρίσκονται μακριά από διαβάσεις, να δημιουργηθούν διαβάσεις σε λογική απόσταση, ούτως ώστε να περιοριστεί ο αριθμός (και ο κίνδυνος) των παράνομων διασχίσεων.
  • Να δημιουργηθούν άμεσα διαβάσεις για την προστασία των μαθητών κοντά σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα, καθώς επίσης και γύρω από νηπιαγωγεία και βρεφονηπιακούς σταθμούς.
  • Να δημιουργηθούν άμεσα διαβάσεις για την προστασία των αθλουμένων αλλά και των φιλάθλων σε όλες τις εισόδους αθλητικών εγκαταστάσεων, όπως το Δημοτικό Κολυμβητήριο στην οδό Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου.
  • Να δημιουργηθούν άμεσα διαβάσεις κοντά στις εισόδους παιδικών χαρών και άλλων χώρων αναψυχής, όπως ο Διομήδειος Κήπος.
  • Να προστατευθούν οι διαβάσεις από την παράνομη στάθμευση (που εμποδίζει την ορατότητα ή ακόμη και τη διάσχιση, αυξάνοντας τον κίνδυνο για τους πεζούς) είτε με σταθερά εμπόδια είτε με συνεχή αστυνόμευση.
  • Να διασφαλιστεί η ανεμπόδιστη πρόσβαση στις διαβάσεις, με επισκευή των χαλασμένων πεζοδρομίων και ορθολογικότερη κατανομή του αστικού εξοπλισμού, ώστε να μη δημιουργούνται εμπόδια για ΑΜΕΑ, ηλικιωμένους και παιδικά καροτσάκια.
  • Να τοποθετηθούν μειωτήρες ταχύτητας προ των διαβάσεων, ή άλλα μέσα μείωσης της ταχύτητας των οχημάτων, σύμφωνα με τις διεθνώς εφαρμοζόμενες πρακτικές.[4]
  • Να τοποθετηθεί επαρκής φωτισμός σε κάθε διάβαση.
  • Να καθιερωθεί και στο Δήμο μας το διεθνώς συνιστώμενο όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα σε περιοχές κατοικίας.[5]
  • Να γίνεται συστηματικός έλεγχος των υπερβάσεων των ορίων ταχύτητας έως τη σταδιακή εξάλειψη του φαινομένου εντός των ορίων του Δήμου.
untitled555
12o Νηπιαγωγείο, Γιαννούλη και Λακωνίας

Και ενώ δεν έχουμε διαβάσεις και φανάρια περιμένουμε, δεν μας λένε οι αρμόδιοι τι θα γίνει με την παράνομη στάθμευση. Ωραία, άντε και τοποθετήθηκαν φωτεινές σηματοδοτήσεις, άντε και κάποιες διαβάσεις σχεδιάσθηκαν, όπως στο Παλατάκι ή στο Βοτανικό Κήπο. Ε και; Αφού δεν υπάρχει συντεταγμένη βούληση τήρησης του ΚΟΚ. Πώς θα διαφυλαχθεί το συνταγματικό δικαίωμα όλων στην απρόσκοπτη πρόσβαση; Τώρα το μόνο δικαίωμα είναι αυτό του παραβάτη. Όλοι, δήμος, αστυνομία υπέρ του παραβάτη.

Το οικείο Α.Τ. έχει αρμοδιότητα για τον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης, εφόσον δεν έχει ανασυσταθεί η Δημοτική Αστυνομία, σε συνεργασία με το Δήμο.

  1.  Για τα οχήματα των επαγγελματιών των  λαϊκών αγορών πρέπει να υπάρχει κανονιστική απόφαση με διάγραμμα χωροθέτησης των θέσεων και των οχημάτων  τους σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο του 2017. Η επικίνδυνη και παράνομη στάθμευση στη Στρ. Καραϊσκάκη, Αγ. Στρ. Χαϊδαρίου, Γ. Παπανδρέου και στις άλλες οδούς που επηρεάζονται από τη λαϊκή αγορά, πρέπει οριστικά να σταματήσει.
  2. Για τη παράνομη στάθμευση σε διαβάσεις, διασταυρώσεις, ράμπες ΑμεΑ κλπ. ο ΚΟΚ είναι νόμος, περιμένουμε να τηρηθεί .
  3. Για τον έλεγχο επαγγελματιών, που έχουν καταλάβει τα πεζοδρόμια με επαγγελματική δραστηριότητα, τον έλεγχο των σχετικών αδειών με τα διαγράμματα οριοθέτησης, που συνοδεύουν υποχρεωτικά τις άδειες λειτουργίας τους. Είτε ο Δήμος χορηγεί την σχετική άδεια είτε η Περιφέρεια, οι έλεγχοι είναι υποχρέωση της Αστυνομίας, όπως και οι τεχνικές εκθέσεις  από το Τμήμα Τροχαίας.

Αυτό που ξέρουν και οι πάπιες, φαίνεται να είναι άγνωστο στο Δήμο μας. Από τη συνάντησή μας με το Δήμαρχο, τον Μάιο του 2017, στην οποία δεσμεύθηκε για πρωτοβουλίες σχετικά με την Οδική Ασφάλεια και για σχεδίαση διαβάσεων, η κατάσταση στους δρόμους της πόλης μας βαίνει προς το χειρότερο. Καμία πρωτοβουλία, καμία απόφαση δεν έχει υλοποιηθεί για την ασφάλεια των πεζών. Μόνο συνεχιζόμενη και σε μεγαλύτερη έκταση κατάληψη δημόσιου χώρου. Ακόμα και τα εποπτικά όργανα που προβλέπονται από το Κανονισμό Κοινοχρήστων χώρων δεν έχουν οριστεί, από τον Οκτώβριο του 2016.

Πόσο στοιχίζουν λίγα κιλά μπογιά και ένα συνεργείο για την σχεδίαση;

Πόσο στοιχίζει μια απόφαση για ορισμό υπαλλήλων για ελέγχους;

Πόσο στοιχίζει η ζωή μας  για τους αρμοδίους στο Δημοτικό Συμβούλιο;

*(ο δήμος Γαλατσίου  φροντίζει για την οδική ασφάλεια http://www.galatsi.gov.gr/web/guest/pressrelease?p_p_id=bs_news&p_p_action=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_bs_news_struts_action=%2Fext%2Fnews%2Fload&_bs_news_mainid=9123&_bs_news_loadaction=view&_bs_news_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fpressrelease)


Παρακάτω οι δύο  αποφάσεις του Δημοτικού μας Συμβουλίου:

Την απάντηση της Αρμόδιας υπηρεσίας της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (σχετ.2) σύμφωνα με την οποία εκφράζεται η σύμφωνη γνώμη και προστίθεται η μετατόπιση της διαγραμμισμένης διάβασης πεζών για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων,και προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία εγκρίσεων και τοποθέτησης των προβλεπομένων,

ΕΙΣΗΓΟΥΜΑΣΤΕ

την τροποποίηση της με αρ. 284/2017 Απόφασης Δ.Σ. σύμφωνα με τα προαναφερθέντα για την εγκατάσταση και λειτουργία φωτεινών σηματοδοτήσεων πεζών στη διασταύρωση των οδών Αγωνιστών Στρατοπέδου Χαϊδαρίου –Αγίας Λαύρας, σύμφωνα με την συνημμένη οριστική μελέτη της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών (σχετ.2).

https://diavgeia.gov.gr/doc/ΩΥ66ΩΗ3-ΚΞ8?inline=true

Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος κάλεσε τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου να αποφασίσουν σχετικά.

Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού άκουσε τον Αντιδήμαρχο -Πρόεδρό της Ε.Π.Ζ. και έλαβε υπόψη την υπ΄αριθμ. 17/2017, γνωμοδοτική απόφαση της Ε.Π.Ζ., συζήτησε διεξοδικά το θέμα για το οποίο και διατυπώθηκαν οι απόψεις των Δημοτικών Συμβούλων, όπως αναλυτικά καταγράφονται στα απομαγνητοφωνημένα πρακτικά.

Συνεπώς μετά την ολοκλήρωση της συζήτησης το Δημοτικό Συμβούλιο,

ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ

Εγκρίνει την αριθμ. 17/2017 γνωμοδοτική απόφαση της Ε.Π.Ζ., που αφορά στη διαγράμμιση της διάβασης επί της Στρ. Καραϊσκάκη στο ύψος της Πλατείας Ηρώων και να τοποθετηθεί η κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση (Κ15), όπως αποτυπώνεται στο εισηγητικό μέρος και συνοδεύει την παρούσα ως συνημμένο και αναπόσπαστο τμήμα αυτής.

https://diavgeia.gov.gr/doc/7ΙΘ5ΩΗ3-ΖΒ0?inline=true

https://diavgeia.gov.gr/doc/ΩΕ4ΥΩΗ3-ΛΘ1?inline=true

https://diavgeia.gov.gr/doc/Ω2ΒΓΩΗ3-ΝΕΔ?inline=true