Βασίλης Καρατζαφέρης: Για άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις στο Χαϊδάρι

Επιτρέπει αυτό το πεζοδρόμιο άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις προς ένα τόσο κομβικό σημείο, όπως ο σταθμός Αγία Μαρίνα;

Η δημόσια συγκοινωνία στο Χαϊδάρι παραμένει πεισματικά ελλειμματική και η δημοτική συγκοινωνία ανύπαρκτη. Αν προσθέσει κανείς και τη δυσκολία κίνησης με τα πόδια, σε στενά ή διαλυμένα , τότε πραγματικά μπορούμε να μιλάμε για ένα εξαιρετικά προβληματικό τοπίο στις μετακινήσεις εντός της πόλης μας.

γράφει ο Βασίλης Καρατζαφέρης              πολιτικός μηχανικός, δημοτικός σύμβουλος με το “Χαϊδάρι ξανά”

Για την προσβασιμότητα και τα πεζοδρόμια στο Χαϊδάρι έχει γίνει από την παράταξή μας πολύς λόγος. Η κίνηση σε αυτά διαμορφώνεται και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, όπως το ρυμοτομικό σχέδιο, τα δέντρα και οι ρίζες τους, οι στύλοι της ΔΕΗ κλπ. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι αδύνατη η διέλευση των πεζών είτε λόγω των στενών ή κατεστραμμένων πεζοδρομίων είτε λόγω των ριζών που έχουν βγει στην επιφάνεια.

Δυσκολία πρόσβασης στο Μετρό με τα πόδια

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το τελευταίο κομμάτι της οδού Πλαταιών, πριν τον Σταθμό “Αγία Μαρίνα”. Η Δημοτική Αρχή έχει αναγγείλει επανειλημμένα έργα διαπλάτυνσης του πεζοδρομίου στο σημείο αυτό, αλλά δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Έχει μάλλον υιοθετήσει τις πιο παλαιοκομματικές πρακτικές αναγγελίας έργων για επικοινωνιακούς λόγους (Αστυθέα, ανάπλαση της Φαβιέρου, Μουσεία στο Παλατάκι κλπ). Πρακτικές που ανασύρονται από τα «θα» του παρελθόντος και που μας έφεραν ως εδώ…

Από το σημείο αυτό της Αστυθέας διέρχονται καθημερινά χιλιάδες συνδημότες και επισκέπτες της πόλης. Η κίνηση των πολιτών προς το Μετρό γίνεται κυρίως από τον χώρο πρασίνου στο δεξιό τμήμα του δρόμου.

Ελάχιστο κόστος, αδικαιολόγητη ματαίωση

Ας δούμε λοιπόν πόσο δύσκολο είναι τελικά το έργο και τι κόστος απαιτείται για να γίνει η ανακατασκευή και η διαπλάτυνση προς την πλευρά του παρτεριού του τμήματος αυτού της Πλαταιών, από την Κολοκοτρώνη έως την Ιερά Οδό. Το μήκος του τμήματος είναι 140 μέτρα και το πλάτος της ανακατασκευής και διάνοιξης του πεζοδρομίου προς το υφιστάμενο παρτέρι είναι 2 μέτρα. Δηλαδή μιλάμε για 280 τ.μ. πλακόστρωσης

Υλικά – κόστος

  1. Κατασκευή υποστρώματος και εγκιβωτισμός για την εξασφάλιση της συγκράτησης των πλακών: Διάστρωση του υποστρώματος με σκυρόδεμα πάχους 5 cm οπλισμένο με πλέγμα Τ 131. (Λόγω του συμπαγούς εδάφους στην περιοχή μπορεί να τοποθετηθεί και αμμοχάλικο (3A) που είναι οικονομικότερο). 280 τ.μ. x 0.05 κ.μ. x 70 ευρώ= 980 ευρώ
  1. Αγορά πλακών πεζοδρομίου 7 ευρώ/τ.μ. 280 τ.μ. x x 7 ευρώ/τ.μ.= 1.960 ευρώ

Εναλλακτικά μπορεί να γίνει και αγορά ψυχρών πλακών επίστρωσης, ώστε να επιτευχθεί ενεργειακή αναβάθμιση της περιοχής. Με την χρήση αυτών των προϊόντων εξασφαλίζεται χαμηλότερη επιφανειακή θερμοκρασία με αποτέλεσμα τον περιορισμό του φαινομένου της αστικής θερμικής νησίδας. Κόστος ψυχρών υλικών 15 ευρώ/τ.μ.)

  1. Αποκομιδή και απόθεση μπαζών 500 ευρώ.
  2. Υλικά Τοποθέτησης Πλακών(λάσπη) 400 ευρώ.

Εργασία

  1. Χωματουργικά. Οι εκσκαφές θα γίνουν από τα μηχανήματα του Δήμου.
  2. Τοποθέτηση. Θα γίνει από το εργατικό δυναμικό της Αυτεπιστασίας του Δήμου.

Με βάση τα παραπάνω, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι αυτό το έργο, που αποτελεί ανάσα για την περιοχή και θα συντελέσει στην βελτίωση της προσβασιμότητας και της κίνησης προς το Μετρό, θα κοστίσει στον Δήμο λιγότερο από 4.000 ευρώ (!) σε υλικά, ενώ τα εργατικά θα γίνουν από την Αυτεπιστασία του Δήμου. Προς τι λοιπόν οι επανειλημμένες εξαγγελίες του Δημοτικής αρχής χωρίς καμιά ενέργεια; Μήπως η έλλειψη πόρων ύψους 3.900 ευρώ είναι απαγορευτική για την υλοποίηση του έργου;

Βασίλης Καρατζαφέρης: Το πεζοδρόμιο της οδού Πλαταιών θα μπορούσε να έχει αυτή τη μορφή μετά την παρέμβαση, για άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις από και προς τον σταθμό Αγία Μαρίνα.

Προφάσεις για την απραξία

Εμείς λέμε ότι η έλλειψη αγάπης για την πόλη και το μεράκι για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής μας, είναι αυτό που λείπει από την Δημοτική Αρχή. Και όχι το εργατικό δυναμικό ή οι πόροι, όπως αδιάκοπα διαμαρτύρεται, για να δικαιολογήσει την απραξία της. Μια απραξία που ταλαιπωρεί τους Χαϊδαριώτες στην καθημερινότητά τους.

Διάδρομοι προσέγγισης του Μετρό με τα πόδια

Με ανάλογες παρεμβάσεις εξομάλυνσης και διαπλάτυνσης πεζοδρομίων σε επιλεγμένους δρόμους, πριν από την Πλαταιών, όπου συγκλίνουν όλες οι οδοί πρόσβασης προς Αγία Μαρίνα, μπορούν να δημιουργηθούν διάδρομοι άνετης και ασφαλούς προσέγγισης του Μετρό με τα πόδια. Έτσι θα εξυπηρετείται ολόκληρο το κεντρικό Χαϊδάρι, που τώρα δεινοπαθεί να φτάσει στον Σταθμό. Ή πολλοί δεν το αποτολμούν καν, γιατί πρέπει να βαδίζουν στη μέση του δρόμου, βάζοντας σε κίνδυνο τη σωματική τους ακεραιότητα.

Για ασφαλείς και άνετες μετακινήσεις

Το “Χαϊδάρι Ξανά” μελετά το θέμα διεξοδικά και θα επανέλθει με συγκεκριμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις. Ενδεικτικά, χρειάζεται απαραιτήτως βελτίωση της κυκλοφορίας των πεζών στην οδό Κολοκοτρώνη, που αποτελεί διάδρομο πρόσβασης προς το Μετρό για το δυτικό Χαϊδάρι, αλλά και φιλοξενεί τη Στέγη Πολιτισμού του Δήμου και ένα Δημοτικό Σχολείο.

Αντίστοιχα έργα είναι απολύτως αναγκαία και σε άλλους δρόμους της πόλης μας, για να δημιουργηθεί έστω μια αρχική οριζόντια και κατακόρυφη σύνδεση κίνησης των δημοτών μεταξύ των κεντρικών αξόνων της πόλης μας. Ώστε να μπορεί ο Χαϊδαριώτης να τους προσεγγίσει με ασφάλεια βγαίνοντας από το σπίτι του, όπως και το Μετρό.

Στο πνεύμα αυτό λοιπόν, όπου υπάρχει ανάγκη και με προτεραιότητα στον πεζό και την ασφάλειά του, θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες και θα δώσουμε λύσεις για την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας του Χαϊδαριώτη.