Ένα λεπτό περιπτερά: Από πού θα περάσω;

γράφει η

Ένα λεπτό χρειάζεται ή μόλις» μερικά δευτερόλεπτα για να γίνει το κακό», λέει ο λαός. Όσο χρειάζεται ένας πεζός να κατέβει από το πεζοδρόμιο σε ένα δρόμο γεμάτο αυτοκίνητα  -μηχανάκια – φορτηγά – λεωφορεία, μπροστά σε ένα περίπτερο που εμποδίζει την πρόσβαση, κλείνει τη ζώνη όδευσης του πεζού. Τόσο χρειάζεται για να γίνει το κακό.

Περί περιπτέρων λοιπόν, το θέμα. Τα περίπτερα είναι λειτουργικά και εξυπηρετικά στοιχεία του δημόσιου χώρου, αποτελώντας μια μακρόχρονη ελληνική ιδιαιτερότητα.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους πρέπει να διατηρηθούν, χωρίς να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας τους, μετατρεπόμενα σε «πολυκαταστήματα», όπως γίνεται σήμερα διασκορπίζοντας περιμετρικά εμπορεύματα, έντυπα, ψυγεία και κατασκευές.

Μερικά από αυτά έχουν δημιουργήσει μόνιμες κατασκευές επεκτείνοντας στους εξωτερικούς χώρους πολλά ψυγεία, δημιουργώντας εμπόδια για τους πεζούς αλλά και  ζήτημα αισθητικής κυρίως στα κεντρικά σημεία της πόλης όπως πλατείες και .

Ένας κανονισμός λειτουργίας περιπτέρων είναι απαραίτητος, αλλά αν είναι να μην εφαρμοσθεί, όπως και ο ήδη υπάρχων των Κοινοχρήστων χώρων, καλύτερα να μην κουραστεί το Δημοτικό μας Συμβούλιο.  Γιατί με αφορμή την συγκεκριμένη  απόφαση(235/2018)**, θέλουμε να τεθούν κανόνες για την συνύπαρξη όλων, σύμφωνα με αυτά  που ισχύουν και έχουν ως προτεραιότητα την απρόσκοπτη πρόσβαση όλων σε κοινόχρηστο χώρο αλλά και σε αγαθά και υπηρεσίες.

Τα θέλουμε όλα τα περίπτερα, αλλά με κανόνες που εφαρμόζονται πρώτα, με τήρηση της προσβασιμότητας και ασφάλειας των πεζών, που είναι υποχρέωση της δημοτικής αρχής  και της Τεχνικής Υπηρεσίας. Η Tεχνική Υπηρεσία, που προτείνει σωστά την κατάργηση θέσης στο συγκεκριμένο σημείο της Στρ. Καραϊσκάκη, γιατί είναι για χρόνια ένα πολύ επικίνδυνο σημείο με απόλυτο αποκλεισμό του πεζοδρομίου, δεν κατάφερε να βρει μια θέση για τη μεταφορά του περιπτέρου σε άλλο σημείο στην ίδια οδό. Οφείλει όμως να τεκμηριώσει για τη νέα θέση στην Αγ. Στρδου 105, αν υπάρχει χώρος για τους πεζούς. Δηλαδή το ελάχιστο 1,50 μέτρο που προβλέπει η νομοθεσία όπως και για την άδεια εγκατάστασης ψυγείων αναπηρικών περιπτέρων, σύμφωνα με τις εγκυκλίους***.

19700117_105857
Αγ. Στρατοπέδου Χαϊδαρίου 105. Πού είναι η υποχρεωτική 1,50 μ. ζώνη όδευσης πεζών;

Τώρα τι προβλέπει η υφιστάμενη νομοθεσία;

Προκειμένου το δημοτικό συμβούλιο (Επιτροπή Ποιότητας Ζωής) να προχωρήσει σε καθορισμό των θέσεων, οφείλει να λάβει υπόψη τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις που αφορούν στην προστασία της κοινής χρήσης, της δημόσιας κυκλοφορίας, της προστασίας του φυσικού, πολιτιστικού και αρχιτεκτονικού περιβάλλοντος, των δασικών περιοχών, των αρχαιολογικών και ιστορικών τόπων και της αισθητικής και  λειτουργικής φυσιογνωμίας του αστικού περιβάλλοντος. Ομοίως, οι ανωτέρω προϋποθέσεις λαμβάνονται υπόψη κατά την εκπόνηση των σχετικών κανονιστικών αποφάσεων, η έκδοση των οποίων προβλέπεται για τον καθορισμό των προδιαγραφών κατασκευής και τοποθέτησης κουβουκλίων περιπτέρων, ανάλογα βεβαίως και με τις τοπικές ιδιαιτερότητες.

Για ένα λεπτό λοιπόν ή και λιγότερο που χρειάζεται να περάσουμε μπροστά από ένα περίπτερο, κατεβαίνοντας αναγκαστικά στο οδόστρωμα , όπως στη περίπτωση στην αγωνιστών στρατοπέδου 105, μπροστά στη παιδική χαρά, στο κολυμβητήριο.

un11
Αγ. Στρατοπέδου Χαϊδαρίου 105 (2011)

Εμπόδιο ξεκάθαρο, για τους πεζούς, καταλαμβάνει το πεζοδρόμιο χωρίς να αφήνει τον απαραίτητο χώρο για γονείς με καροτσάκια, εμποδιζόμενα άτομα, ΑμεΑ, σε ένα σημείο με εξαιρετικά μεγάλο αριθμό διερχομένων, κυρίως παιδιών και οικογενειών, πολύ κοντά σε σχολεία, παιδική χαρά, κολυμβητήριο και  ιατρικό κέντρο απέναντι.

Σημείο με ιδιαίτερα μεγάλη κυκλοφοριακή κίνηση και εμπόδια λόγω της παράνομης στάθμευσης, σημείο εισόδου από Λ. Αθηνών και διαδρομή λεωφορείων, σε ένα δρόμο με διαμπερή κυκλοφορία, από Λ. Αθηνών έως Στρ. Καραϊσκάκη και Ιερά Οδό.

un14
Αγ. Στρατοπέδου Χαϊδαρίου 105 (2014)
19700117_105653

Το πεζοδρόμιο  και από τις δυο πλευρές της αγωνιστών Στρατοπέδου, είτε στενό είτε πλατύτερο ανά σημείο, εμποδίζεται από παράνομη στάθμευση και εμπόδια είτε από παροδίους είτε από αστικό εξοπλισμό. Οι πλάκες χρειάζονται επισκευή σε όλο το μήκος και οι αποτμήσεις πρέπει να ανακατασκευαστούν με ομαλή αντιολισθητική επιφάνεια χωρίς υψομετρική διαφορά με το οδόστρωμα.

Και εδώ μας λέει η απόφαση του Δήμου Χαϊδαρίου, σε αυτό το περίπτερο, κενωθέν –  καταργημένη θέση, μεταφέρεται από άλλο σημείο και μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί. Επίσης η απόφαση δεν αναφέρει τι θα γίνει με το περίπτερο στην Στρ. Καραϊσκάκη, θα παραμείνει το κουβούκλιο; Γιατί αυτό συνάγεται εκ των αποφάσεων οπότε προς τι η μεταφορά εφόσον το εμπόδιο παραμένει;

Η συνέχεια εδώ: elizabethboura.wordpress.com

 

*https://diavgeia.gov.gr/doc/Ω4ΒΖΩΗ3-73Ν?inline=true

**https://diavgeia.gov.gr/doc/Ω7ΓΘΩΗ3-ΒΗΜ?inline=true

***http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=mNHU8rhkUgo%3D&…

****http://www.e-forosimv.gr/docs/ypes_38_2014.pdf