Με αφορμή το ταμειακό έλλειμμα στη Σχολική Επιτροπή του Δήμου και άλλα περί διαφάνειας

Έλλειμμα στη ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΥ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ και άλλα περί Διαφάνειας (ζητούμενης) και διαχειριστικού ελέγχου (ελλείποντος)

Γράφει ο Θοδωρής Σπηλιόπουλος,
επικεφαλής «Πολίτες σε Δράση» Χαϊδαρίου

Το ερώτημα που καίει είναι «υπάρχει πρόθεση συγκάλυψης;» Να πέσει στα μαλακά η υπόθεση; (Όπως για  όλα, μα όλα, εδώ και ένα χρόνο είναι ή τακτική που ακολουθείται από την πλειοψηφία).

Είναι τεχνικά ένα λάθος ή άλλη μια κορυφή του παγόβουνου, που πολιτικά έστειλε την προηγούμενη πλειοψηφία στα αζήτητα;

Από πότε  το ταμειακό έλλειμμα βαφτίζεται «Ελλειμματικός Οικονομικός Απολογισμός»;  Από τα λίγα οικονομικά που γνωρίζουμε, ένας Απολογισμός μπορεί να είναι Πλεονασματικός (Έσοδα > Έξοδα), Ισοσκελισμένος (Έσοδα = Έξοδα), Ελλειμματικός (Έσοδα <  Έξοδα). 

Ελλειμματικό Απολογισμό ονομάζουμε την περίπτωση όπου οι αγορές (προμήθειες και παροχή υπηρεσιών) υπερβαίνουν σε αξία τα διαθέσιμα έσοδα της περιόδου, δηλαδή πραγματοποιήθηκαν «επί πιστώσει» κατά το ύψος του ελλείμματος. Με άλλα λόγια, οφείλουμε το έλλειμμα στους προμηθευτές μας και όχι στο ταμείο μας, λόγω… υπεξαίρεσης.

ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΛΟΓΩ ΥΠΕΞΑΙΡΕΣΗΣ και μάλιστα διαπιστωμένο, σύμφωνα με το πραχτικό της Επιτροπής.

Ερωτήματα:

– Η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής, όταν παρέλαβε από τον απερχόμενο Πρόεδρο κο Σταύρο Μπαλοδήμα την 24/10/2014 (ένα χρόνο πριν) συνέταξε και υπέγραψε «Πρωτόκολλο Παράδοσης – Παραλαβής», συνοδευόμενο με «Αναλυτική κατάσταση Τραπεζικών κινήσεων» των τηρουμένων λογαριασμών και «Κατάσταση ανοιχτών υπολοίπων» που οφείλονται;
Αν όχι, γιατί; Τι ακριβώς παρέλαβε, τραπεζικά βιβλιάρια χωρίς έλεγχο;

– Γιατί η έκθεση ελέγχου διήρκεσε ένα χρόνο;

– Γιατί, όταν διαπιστώθηκε η υπεξαίρεση, δεν στάλθηκε η Έκθεση Ελέγχου στον Εισαγγελέα Διαφθοράς για τα περαιτέρω;

– Γιατί κλήθηκε ο τέως Πρόεδρος να δώσει εξηγήσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο και όχι στις Ανακριτικές Αρχές;

– Από πότε το Διοικητικό Συμβούλιο της Σχολικής Επιτροπής έχει αρμοδιότητα απόδοσης ευθυνών για διαφθορά;

– Από πότε η απόδοση τυχόν ποινικών ευθυνών για υπόθεση υπεξαίρεσης Δημόσιου Ταμείου άπτεται της κατά πλειοψηφία απόφασης του Δ.Σ. μιας Σχολικής Επιτροπής; Δηλαδή έχει το δικαίωμα να «αξιολογήσει» την υπόθεση -με αλλά λόγια- και να την κουκουλώσει;

– Από πότε η υπεξαίρεση ψηφίζεται ως «Ελλειμματικός Απολογισμός» και αποφασίζεται «…να αναβληθεί η λήψη οριστικής απόφασης για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες όσον αφορά το υφιστάμενο έλλειμμα»;

– Η κατάθεση του ποσού που υπεξαιρέθηκε (7.026 €) την 19/11/2015 από τον κο Σταύρο Μπαλοδήμα δεν αποτελεί έμπρακτη ομολογία ενοχής;

– Η αναγκαστική (επειδή «μας πιάσανε») επιστροφή των χρημάτων, χορηγεί «λευκό ποινικό μητρώο» και «άφεση αμαρτιών»;

– Η επιστροφή του ποσού της υπεξαίρεσης «καλύπτει λογιστικά το έλλειμμα» (όπως αναφέρεται στο πρακτικό του Δ.Σ. της Επιτροπής  Νο 7/2015);

ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟ ΑΔΙΑΨΕΥΣΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ;

– Ποιος σας εκχώρησε το δικαίωμα να αποφασίζεται ομόφωνα «την λήψη απόφασης για περαιτέρω ενέργειες σε επόμενη συνεδρίαση»;

– Γιατί η ευαισθησία του Δημάρχου σε θέματα διαφάνειας στην προκείμενη περίπτωση δεν εγέρθηκε, παρά βρίσκεται «εν υπνώσει»;

– Γιατί ο Δήμαρχος δεν έστειλε πάραυτα την υπόθεση στον Εισαγγελέα; Γιατί δεν ενημέρωσε με διαδικασία κατεπείγοντος το Δημοτικό Συμβούλιο, σε έκτακτη συνεδρίαση, με μόνο θέμα την «υπόθεση Μπαλοδήμα»;

Θα μπορούσαμε να τελειώσουν εδώ τα ερωτήματα, αλλά ανάμεσα στη πρώτη συνεδρίαση 13/11 και την δεύτερη 19/11 το Δημοτικό Συμβούλιο δεν ενημερώθηκε, δεν υπάρχει γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου (δεν γνωρίζω αν ζητήθηκε), δεν έγινε ενημέρωση των επικεφαλής των παρατάξεων, όπως δεν είναι υποχρεωτικό αλλά συνηθίζεται, όταν υπάρχουν σοβαρά θέματα.

Εξακολουθεί να μας κάνει εντύπωση ή αφωνία του δημάρχου στο συγκεκριμένο Δημοτικό Συμβούλιο, που ήρθε σαν έκτακτο.

Αλλά και ότι στην επόμενη συνεδρίαση για τον προϋπολογισμό 2016 δεν επιχειρήθηκε να δοθεί κάποια απάντηση από κανένα αρμόδιο αντιδήμαρχο και τον Δήμαρχο. Πολύ περισσότερο που σφυροκοπήθηκε για την καθυστέρηση του διαχειριστικού ελέγχου (που εξαγγέλθηκε για άλλη μια φορά). Όπου είπαμε, σαν παράδειγμα, τα 3.500.000 που λείπουν από τα ταμεία του Δήμου και έχουν πίσω τους 13 ονόματα φυσικών προσώπων ή εταιρειών.

Το ίδιο είχαμε επισημάνει και για την Κοινωφελή, που επιμείναμε όχι μόνο να ελεγχθεί το λογιστικό έλλειμμα, αλλά και να δούμε και το τι παρέλαβε στο παρελθόν από τους οργανισμούς που αντικατέστησε.

Η υπόθεση με τις ΚΟΙΝΣΕΠ έχει κάθε μια τα δικά της ερωτηματικά για τους προϋπολογισμούς και ξεχωριστά το Κολυμβητήριο, με το τεράστιο κόστος λειτουργίας όλη την προηγούμενη οκταετία (όταν διαπιστώνουμε ότι το πραγματικό κόστος είναι πολύ μικρότερο, όταν είναι» σφικτά τα  λουριά»).

Οι ασφάλειες των αυτοκινήτων κοστίζουν σήμερα 30.000, όταν οι τιμές προσέγγιζαν τις 100.000 τις προηγούμενες χρονιές.

Για την πράξη 2/87 στο Άνω Δάσος ή ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου παραμένει ανεκτέλεστη, δηλαδή ή ανάθεση σε νομοτεχνικό γραφείο εδώ και ένα χρόνο, για να διεκδικηθούν χρήματα ή γη από τον Δήμο Χαϊδαρίου, που δεν αποδόθηκαν στις μεταβιβάσεις ή στις πωλήσεις οικοπέδων.

Σημειώνουμε ότι είχαμε κάνει πρόταση για να γίνει έλεγχος όλων των οικονομικών φορέων του Δήμου (Κοινωφελής και Επιτροπές Παιδείας), παρότι δεν προβλέπεται από την οικονομική επιτροπή.

Τέλος ΥΠΟΓΡΑΜΙΖΟΥΜΕ ότι είχαμε προτείνει εκτός του να απευθυνθούμε στους οικονομικούς εισαγγελείς και τον Ελεγκτή Δημόσιας Διοίκησης, να προσλάβουμε νομικό γραφείο σαν σύμβουλο, δεδομένης της δυσκολίας ανταπόκρισης της νομικής υπηρεσίας, λόγω όγκου εργασιών (κατά δήλωσή τους, μετά από ερώτησή μας σε Δημοτικό Συμβούλιο προ μηνών), αλλά και της πολυπλοκότητας και ειδίκευσης που απαιτείται για μια σειρά διεκδικήσεις.

ΥΓ. Η ομιλία μου στον προϋπολογισμό ήταν σφυροκόπημα από την μια για την χρονιά που «χάθηκε» αλλά και καταιγισμός προτάσεων. Με αυτή την οπτική (κριτική και παιδαγωγική συνάμα) καταψηφίσαμε τον προϋπολογισμό και τα ανταποδοτικά που είναι τα υψηλότερα στην Αθήνα (1,69 ανά τ.μ. όταν οι διπλανοί δήμοι έχουν από 1 έως 1,30) , ψηφίσαμε το τεχνικό πρόγραμμα κάνοντας βελτιωτικές προτάσεις αλλά καταθέτοντας και τις διαφωνίες μας και ψηφίσαμε λευκό στην κοινωφελή επιχείρηση.
Το θέμα του διαχειριστικού ελέγχου το θεωρούμε » άσκηση» δημοκρατίας για τους πολίτες και τον θεσμό της τοπικής αυτοδιοίκησης.