Σκέψεις για έναν διαχειριστικό έλεγχο που «κυοφορείται» 15 μήνες



Γράφει ο ΚΙΜΩΝ Ε. ΦΟΥΝΤΟΥΛΗΣ
Τα δύο κείμενα που ακολουθούν, ένα γενικό σχόλιο κι ένα ειδικότερο, για τα προ έτους ανακοινωθέντα περί (μη) ελέγχου στο Χαϊδάρι, ίσως φανούν χρήσιμα σε όσους σηκώσουν το βάρος του ανακοινωθέντος «εις βάθος» ελέγχου στο Δήμο Χαϊδαρίου.
Υπάρχουν αρκετά δείγματα κακοδιοίκησης, ακόμη και για τον πλέον καλόπιστο παρατηρητή. Οι διαχειριστές των υπηρεσιών του δήμου έχουν σαφέστερη εικόνα. Η «καθολικότης» συνιστά «βαριά καλογερική». Αλλά εφόσον επιλεχθεί δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί ως εκ των υστέρων δικαιολογία κλεισίματος φακέλων.
Διαφάνεια και ταχεία προώθηση στοιχείων σε λοιπούς αρμόδιους, εκ των ων ουκ άνευ.
Για μια πολιτική παράταξη με πολλούς πρόθυμους και καταρτισμένους επιστήμονες, η εθελοντική εργασία δεδομένη. Εμείς, μια χούφτα άνθρωποι, μόνοι παρά την ανοιχτή λειτουργία με δημοσιεύσεις και προσκλήσεις, με πολύ κόπο «ζωγραφίσαμε» αρκετούς λαγούς.
Όμως κύλησε χρόνος. Θα προκάμουμε; Προσοχή στις πενταετίες!!!
Εδώ θα ‘μαστε.
ΑΠΟΝΕΡΑ ΜΗ
ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΛΕΓΧΟΥ

Σκέψεις και
διαπιστώσεις από την πρόσφατη πολιτική
μας ιστορία
Όταν υπάρχουν
ερωτηματικά και δεν διενεργείται
έλεγχος, ο μεν μη ελέγχων καθίσταται
«συνένοχος», ο δε μη ελεγχόμενος βρίσκεται
σε δυνητική «ομηρία» -εκτός κι αν
πρόκειται για μακρά συνεργασία!
Ενώ στην
δικαιοσύνη πρέπει να αποδειχθεί η ενοχή,
στην πολιτική πρέπει να αποδεικνύεται
η ενεργή αποτροπή της παρανομίας ή/και
της «νομιμότητας», όταν αυτή η «νομιμότητα»
δεν έχει ηθικό/δεοντολογικό υπόβαθρο.
Η αποσταθεροποίηση,
η διαίρεση και ο ολέθριος διχασμός μιας
τοπικής κοινωνίας μπορεί να προκύψουν
από την εμπλοκή σημαντικού αριθμού
προσώπων σε μηχανισμούς κακοδιοίκησης
ή/και διαφθοράς. Όχι όμως από την εμπλοκή
μεμονωμένων προσώπων. Στην πρώτη
περίπτωση μπορεί να παρουσιαστούν
κοινωνικές τριβές, στη δεύτερη όχι. Σε
κάθε περίπτωση απαιτείται πολλαπλός
έλεγχος από διαφορετικά όργανα και
επίπεδα ώστε η βέβαιη κοινωνική αναστάτωση
και ο σκανδαλισμός να βρουν στέρεες
απαντήσεις με απόδοση ευθυνών εκεί όπου
υπάρχουν και ο νόμος προβλέπει και
προλαβαίνει (βλέπε παραγραφή!) για να
αντιμετωπίσει…

ΔΕΝ ΘΕΛΕΙΣ
ΕΛΕΓΧΟ ΒΑΘΥ, ΣΩΣΤΟ; ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ
ΜΕ ΟΡΚΩΤΟ!
Η δήλωση του δημάρχου Χαϊδαρίου κ. Σελέκου
σχετικά με τη μη διεξαγωγή διαχειριστικού
ελέγχου, λόγω κινδύνου παράλυσης στις
λειτουργίες του δήμου, έχει πυροδοτήσει
συζητήσεις και προβληματισμό.
Πράγματι, ο
καθολικός έλεγχος δημιουργεί
κινδύνους δυσλειτουργίας. Θυμίζουμε
ότι και ο καθολικός έλεγχος όλων των
φορολογουμένων είναι αδύνατος και
προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις. Γι’
αυτό και όσοι δεν θέλουν πραγματική
αλλαγή και βελτίωση στο φορολογικό
σύστημα, συνεχίζουν και μιλούν για
καθολικούς ελέγχους π.χ. σε όλους τους
καταθέτες εξωτερικού των τελευταίων
ετών, και όχι σε στοχευμένο δείγμα των
εμπλεκομένων σε δημόσια, ολυμπιακά και
άλλα έργα και προμήθειες.
Γι’ αυτό
υπάρχει όμως και ο δειγματοληπτικός
έλεγχος, ο στοχευμένος, εκεί όπου ήδη
διαφαίνεται ή διαφάνηκαν στο παρελθόν
δυσλειτουργίες, κακά οικονομικά
αποτελέσματα. Ο στόχος δεν είναι ο μόνο
ο εντοπισμός πιθανώς διεφθαρμένων
δημόσιων λειτουργών. Στόχος είναι και
ο εντοπισμός και αλλαγή (δίνοντας
αιτιολογημένη άποψη και στη νομοθετική
εξουσία) των διαδικασιών που τροφοδοτούν
την κακή διοίκηση.
Για παράδειγμα
όταν πριν λίγο καιρό έβγαινε σε δημοπρασία
προς ενοικίαση δημοτικό κατάστημα
,
πληροφορηθήκαμε πως η δημοσίευση δεν
έγινε σε κλαδικό έντυπο του κλάδου
εστίασης, ούτε σε αθηναϊκή εφημερίδα,
ούτε σε έντυπο γαστρονομίας, μήτε σε
τοπικό (της περιοχής μας) έντυπο.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Αμαρυσία»
στο Μαρούσι. Ε, κάτι δεν πάει καλά εδώ.
Ο νόμος το επιτρέπει, αλλά δεν βρέθηκε
ένας σώφρων υπάλληλος (εγγράφως!) ή/και
πολιτικός να υποδείξει ορθολογικότερη
λύση δημοσίευσης; Πόσο μάλλον που η
διαδικασία έγινε με έναν ενδιαφερόμενο.
Χώρια την τελική απολαβή πολλαπλών
τετραγωνικών, δίχως νέα διαδικασία.
Συχνά
αναρωτηθήκαμε για έντυπα αιμοδοσίας
της τάξης των 3-4.000 €
όταν από την πιάτσα
ερχόταν πληροφόρηση για υποπολλαπλάσια
ποσά. Ποτέ δεν πήραμε απολογισμό.
Στο Κολυμβητήριο
προσεγγίσαμε την ζημιά στο 1.315.000 ευρώ
.
Ουδείς το διέψευσε. Μα δεν πρέπει να
ξαναδούμε την ιστορία αυτή, να διδαχτούμε
από το πώς δεν έγινε (ή δεν ήθελαν) να
γίνει αντιληπτό το μέγεθος του προβλήματος
εγκαίρως; Δεν πρέπει να δούμε και τους
λογαριασμούς πριν το 2007; Δεν πρέπει να
μάθουμε και τα οικονομικά της τωρινής
λειτουργίας (έσοδα από κολυμβητές σε
κάθε φορέα – ΚΟΙΝΣΕΠ και ομάδα, έξοδα
κάθε είδους, ποιος τελικά πληρώνει τι,
σύγκριση με το παρελθόν κ.λπ.);
Πληροφορηθήκαμε
πως διαπιστώθηκαν προβλήματα στο
ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Κοινωνία της
Πληροφορίας»
. Αφορά και τον δήμο μας; 
Το Γεωγραφικό Πληροφοριακό Σύστημα του δήμου στην
ιστοσελίδα του δεν λειτουργεί. Πόσες
χρηματοδοτήσεις υπήρξαν σχετικώς;
Εκείνη η
ταυτόσημη με την Τρίπολη πρόταση περί
ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΠΕΡΗΓΗΣΗΣ πως εξελίσσεται;
Δεν χρειάζονται διευκρινίσεις;
Τα παραπάνω
ενδεικτικά και όχι πλήρη παραδείγματα,
επιτρέπουν στη δημοτική αρχή να εστιάσει
σε ορισμένες περιπτώσεις σε βάθος κι
από εκεί, ενημερώνοντας και τους πολίτες,
να βγάλει συμπεράσματα κι εφόσον δεν
προκύψουν ανησυχητικά αποτελέσματα,
τότε θα περιοριστούμε σε διοικητική
βελτίωση. Εάν όμως από το δειγματοληπτικό
έλεγχο προκύψουν προβλήματα σε πολλές
περιπτώσεις, τότε θα χρειαστεί μεγαλύτερος,
πλατύτερος και βαθύτερος έλεγχος για
να διασφαλιστούν τα συμφέροντα του λαού
που πληρώνει όλες τις εστίες κακοδιοίκησης.
Η αρχή είναι
το ήμισυ του παντός, απαιτείται όμως
πολιτική βούληση και λαϊκή επαγρύπνηση, ώστε να ολοκληρώνονται οι διαδικασίες.
Με σεβασμό στον ελεγχόμενο, με αυστηρότητα
αλλά και ανθρωπιά απέναντι στον παραβάτη.
Γιατί η τιμιότητα γενικώς μπορεί και
να θεωρηθεί μικροαστική αξία, η
αποδεδειγμένη τιμιότης σε περίοδο
βαθιάς και πολλαπλής κρίσης έχει
χαρακτήρα αντίστασης, είναι πράξη
επαναστατική! Και ο τόπος χρειάζεται
θετικά παραδείγματα… για να κοιταζόμαστε
στα μάτια, για ειλικρινή συνεργασία
μεταξύ των πολιτών, με διάφανες τσέπες!
ΚΙΜΩΝ Ε.
ΦΟΥΝΤΟΥΛΗΣ